Lagningsproffsen på Repamera: ”Vi kan laga allt!”
Tanyel Yildiz och Henning Gillberg på lagningstjänsten Repamera ser ett ökat intresse för att reparera ägodelar.
Det verkar som om det mesta går att laga på en sko. Skomakaren Tanyel Yildiz visar upp ett par boots med rejäl tjock gummisula, som har varit sprucken på flera ställen. Nu är de limmade och hela och ska tillbaka till sin ägare.
På tur står ett par välanvända röda mjuka små mockakängor. Också de med illa åtgångna sulor. Men de går att skära bort och ersätta med nya sulor som limmas på. Det kostar en slant, men det är det värt för ett par älskade skor.
– Jag kan laga allt, säger Tanyel med ett stort leende.
Tanyel har trettio års erfarenhet av skomakaryrket, de senaste åren i ett samarbete med Repamera, som har både skomakare och skräddare knutna till sig. I hyllorna bakom honom står många sportskor på rad.
– De dyker upp mer och mer faktiskt, säger Tanyel. Det är oftast mindre fel på dem, sömmar som har släppt och sånt.
Ökat intresse för att laga kläder och skor
Repamera ser till att älskade men slitna, kläder, väskor och skor får ett längre liv. Tjänsterna gå att beställa på nätet och kunden får en förpackning levererad för att sedan skicka in de saker som behöver lagas. Själva lokalen finns på Amiralsgatan i Malmö.
Idén till Repamera fick initiativtagaren Henning Gillberg när han själv gick till en skomakare. Om det går att beställa mat på nätet borde det väl fungera att också beställa reparation på nätet? Och nu har han svaret – det går alldeles utmärkt. Och skor är bara en del av den växande verksamheten.
Henning menar att det helt klart finns ett ökat intresse för att laga och reparera kläder och skor, främst bland 20–40-åringar. På Instagram har Repamera mer än 3 000 följare. Sociala medier är ett bra sätt att nå nya kunder och inspirera och sprida goda idéer så att fler väljer att reparera sina ägodelar.
När det är värt att laga en produkt är naturligtvis upp till var och en, men visst är det väl värt att laga ett par sköna skor av god kvalitet som trampat många mil. Henning berättar att många verkar ha en väldig känslomässig relation till de saker som de vill få lagade.
– Kunderna får själva sätta ord på varför dom vill få saker lagade. Det kan vara av miljömässiga, kostnadsmässiga eller känslomässig skäl. I dag är vi så ovana vid att laga våra saker, men jag vill starta en gräsrotsrörelse kring detta.
Pengar till reparation
Det är inte alltid slitage som gör att en vara går sönder. Sömmar kan till exempel spricka och detaljer på skor och kläder lossna på grund av slarv i tillverkningen. Många drar sig för att gå tillbaka och reklamera en vara, men butiker kan faktiskt, istället för en ny vara, erbjuda dig pengar tillbaka när du reklamerar en vara. Pengarna kan du sedan använda för att laga din vara.
– Att man kan få pengar till reparation är ju relativt okänt. Jag blev lite paff när jag reklamerade ett par skor hos en av de stora e-handlarna och fick halva inköpspriset tillbaka i reparationskostnad, säger Henning.
Tanyels bästa skomakartips är att köpa kvalitet och att sedan sköta om skorna. Själv har Tanyel på sig ett par extremt välputsade skinnskor.