Så kan du engagera dig inför EU-valet 2024

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet – ett avgörande val för klimat och natur. Oavsett om du är engagerad i en av Naturskyddsföreningens lokala kretsar, medlem i föreningen eller inte medlem men intresserad av miljöfrågor så finns det många sätt för dig att engagera dig inför EU-valet.

Länkar till mer information på denna sida:

Läs på mer om valet och skriv under upprop till EU-parlamentarikerna

Beställ kampanjmaterial

Kampanjmaterialet består av en broschyr, affischer och en större plansch att sätta i gatupratare eller dylikt. Det kommer även finnas digitalt material som består av kortare filmer och grafiskt material.

Skriv en insändare

Ett bra sätt att uppmärksamma människor på hur viktigt EU-valet är för klimat och natur är att skicka en insändare till lokaltidningen. Här hittar du en insändarmall i word som du kan använda som den är eller vidareutveckla, till exempel utifrån din lokala kontext.

Se webbinarier om EU på Youtube

Att orientera sig i EU:s miljöpolitik är inte alltid så lätt. Därför har Naturskyddsföreningen under våren genomfört en serie korta webbinarier, där våra sakkunniga på ett lättbegripligt sätt går igenom vilken betydelse EU-politiken har inom områdena klimat, skog, miljögifter, jordbruk och hav. Nu kan du se samtalen på Youtube.

Spana också in inspelningarna av föreläsningsserien om EU och miljön som Naturskyddsföreningen Uppsala län har arrangerat i samarbete med Studiefrämjandet:

Följ webbinarieserie inför EU-valet

Arrangör: Naturskyddsföreningen Jönköpings län

EU och EU-valet: Hur fungerar EU och vad står på spel inför EU-valet?
Måndag 29/4 kl 18.00-19.00

EU och lantbruket: vart är vi på väg?
Torsdag 16 maj kl 18.00-19.00

EU och havet: hur EU och EU:s politik och lagstiftning påverkar vår svenska havsmiljö, med exempel kring fiske, marina skyddade områden och tumlare.
Tisdag 21 maj kl 18.00-19.00

EU och biologisk mångfald: Globalt ledarskap eller kraschlandning?
Onsdag 29 maj kl 18.00-19.00

Andra aktiviteter runt om i landet inför EU-valet

Läs granskningar av EU-politiken

Granskningar av EU-parlamentarikernas miljöinsatser samt partiernas miljöpolitiska ambitioner har utgjort grunden för Naturskyddsföreningens tidigare EU-valskampanjer. De utgör centrala komponenter också inför valet 2024. Granskningarna kommer att släppas under våren.

Bakåtblickande granskning 2019–2024: Utvärderar de svenska EU-parlamentarikernas miljöinsatser 2019–2024.

Framåtblickande granskning 2024–2029: Kartlägger de svenska partiernas miljöpolitiska ambitioner och löften för perioden 2024–2029.

Vill du veta mer inför EU-valet?

Om du är intresserad av att veta mer om vad du kan göra eller vad Naturskyddsföreningen gör inför EU-valet kan du anmäla ditt intresse i formuläret nedan. Du som är medlem och aktiv i en lokalkrets hittar även information på Naturkontakt.

Vilket klimat vill du ha i EU?

Vi har granskat hur de svenska EU-parlamentarikerna röstat och engagerat sig i miljöfrågorna.

Valguide för klimat och natur!
Gillas av 4