Vi fick igenom koldioxidskatten

För bensin, olja och annan fossilenergi betalar vi sedan 1991 en extra slant genom koldioxidskatten. Tack vare det använder vi till exempel knappt några fossila bränslen för att värma våra hus nu för tiden.

Embryot till dagens koldioxidskatt föddes på ett tåg mellan Örebro och Stockholm i augusti 1988. Naturskyddsföreningens dåvarande pressekreterare och senare trafikhandläggare Magnus Nilsson tittade ut genom fönstret och funderade på om det inte vore en bra idé att göra det lite dyrare med bensin, olja, kol och andra fossila bränslen som driver på klimatförändringarna. Han skissade sin idé på en take-away-låda från restaurangvagnen.

Idén på den lilla kartongbiten togs vidare i Miljöavgiftsutredningen 1989 och utvecklades ytterligare i vårt förslag om grön skatteväxling 1994. Sedan 1991 används koldioxidskatten som ett sätt att få ner användningen av fossil energi i Sverige. Som ett direkt resultat av det har användningen gått ner kraftigt, i alla fall inom de sektorer som berörs av skatten.

Totalt har Sveriges utsläpp av växthusgaser minskat med 27 procent sedan 1990. Den tunga industrin sjöfarten och flyget har frikort och behöver inte betala någon koldioxidskatt, inom dessa sektorer har heller inte utsläppen knappt minskat alls.

I dag finns någon form av koldioxidskatt i 25 länder i världen.

Fler klimatsegrar:

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Bli först att gilla!