Nya sätt att engagera med vår verksamhet Schysst

Naturskyddsföreningens verksamhet Schysst riktade sig i första hand till ungdomar. Syftet var att öka ungdomarnas miljöengagemang och lust att vistas i naturen.

Verksamheten Schysst startades av Naturskyddsföreningen 2009 och bedrevs under 10 år. Under åren bedrevs Schysst på flera platser i landet; från Malmö i söder till Skellefteå i norr, och har lett till att tusentals deltagare fått nya naturupplevelser och ett engagemang för miljöfrågor. En viktig del av verksamhetens syfte var att nå, för föreningen, målgrupper som vi haft svårt att nå ut till. Som grund för arbetet togs en metod fram som vi kallar för Schysstmetoden.

Stor delaktighet för ungdomarna lockade till engagemang

Genom Schysst fick ungdomar uppleva och testa olika natur- och friluftsaktiviteter. Med stöd av ledare var deltagarna med och utformade verksamheten och fattade beslut om vilka aktiviteter som skulle arrangeras. Ledarna kunde också väcka frågor och uppmuntra till samtal om miljö- och naturfrågor under aktiviteterna. Genom delaktigheten, inte minst genom att utgå från frågor som ungdomarna tyckte var viktiga, väcktes intresse för att upptäcka natur- och miljöfrågor och en positiv upplevelsegrund skapades.

Verksamheten byggde starkt på ledorden att ”bara vara” och ungdomarna gick från att vistas i sin vardagsmiljö till att förflytta sig ut till naturen. Exempel på aktiviteter som har hållits inom Schysst är grillning, bergsklättring, ridning och workshoppar inom olika sakfrågor. Alla aktiviteter har varit kostnadsfria för att ge alla möjlighet att delta på lika villkor.

Schyssts fadder- och familjeverksamheter

Schysst utökades 2016 med en fadderverksamhet. Faddrarna var ungdomar som tidigare hade deltagit i aktiviteter och fått ett ökat engagemang. Nu fick de en chans att utöva ledarskap och erbjuda samma resa som de själva gjort i verksamheten, till unga som flytt till Sverige.

År 2018 startade sedan en familjeverksamhet. Föräldrar och småsyskon till huvudmålgruppen hade visat ett intresse och var nyfikna på aktiviteterna som ordnades inom Schysst. Familjeverksamheten var öppen för barn i åldrarna 3–12 år som deltog i aktiviteter tillsammans med sina vuxna.

Framgångar med Schysst

Sedan Naturskyddsföreningen började arbeta med Schysst och med den metod som arbetades fram har ett natur- och miljöintresse väckts hos tusentals personer. Schyssts verksamhet har huvudsakligen riktat sig till målgrupper som Naturskyddsföreningen haft svårt att nå ut till vilket har ökat kännedomen om föreningen och de frågor vi arbetar med. Många deltagare har tagit intresset ett steg längre och har själva bland annat lett egna grupper, granskat kommunernas lokala miljöarbete, opinionsbildat och informerat allmänheten på till exempel festivaler. Många har också utvecklats till natur- och frilufts-ambassadörer som arrangerat workshoppar, varit ute i skolor och på konferenser där de föreläst om natur, miljö och hållbarhet.

Vår metod för att nå nya målgrupper och skapa engagemang

Medan verksamheten har pågått har en metod, Schysstmetoden, tagits fram. Med stöd i metoden har Naturskyddsföreningen arbetat med att nå nya målgrupper och att skapa delaktighet och engagemang på deltagarnas villkor. Det har varit en viktig del i arbetet och vi delar gärna med oss av våra tips.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!