Monstret i garderoben

Fast fashion är en affärsmodell som aldrig kan bli hållbar. Det visar Naturskyddsföreningens nya rapport Monstret i garderoben.

Vi kan köpa max 5 nyproducerade plagg per person och år.

Detta är beräknat på utsläppstaket per person för att kunna nå 1,5-gradersmålet för klimatet. Naturskyddsföreningen utmanar nu därför svenskar att anta utmaningen Max 5. Läs mer om utmaningen

Idag köper svenskar i genomsnitt

nyproducerade plagg per person och år!

Sverige skickar iväg
32 000 ton begagnade kläder till andra delar av världen, varje år.

Det kan vara kläder som har skänkts till välgörenhetsorganisationer, lämnats in i butiker eller återvinningsboxar. Många av dessa plagg hamnar först i Litauen, Polen eller Tyskland. Därefter kan de ta långa vägar till olika sorteringsanläggningar runt om i världen. Till sist riskerar kläderna att hamna på soptippar i till exempel Benin, Ghana eller Indien.

Klädindustrin har en av de mest miljöpåverkande leverantörskedjorna i världen!

Klädindustrin hamnar så högt som på tredje plats i världen, efter livsmedel och konstruktion. Från produktion till butik kan ett plagg transporteras mellan 4 världsdelar. Men trots den omfattande logistiken och alla transporter, så bidrar faktiskt transporterna till en mindre del av klimatutsläppen i än själva klädproduktionen.

Kartan visar hur resan kan se ut för ett par jeans.

1%

av alla våra kläder återvinns till nya kläder. Klädindustrin är långt ifrån en sluten cirkel där råvarorna kan användas om och om igen. Tvärtom rör det sig främst om kortsiktig förbrukning. Processen för att återvinna kläder kräver dessutom mycket energi och är därför sällan särskilt klimatsmart.

Idag använder många modeföretag återvunnen plast i sina kläder. Mycket av den plasten kommer från PET-flaskor. Men PET-flaskor ingår redan i ett cirkulärt system. Det här innebär att plastflaskorna tas från system där de kan användas om och om igen, för att bli ett klädesplagg som inte går att återvinna.

60 % av alla våra kläder är tillverkade av olja.

Polyester, nylon och akryl är syntetiska material som tillverkas av olja. För en polyesterklänning som väger 300 gram går det åt motsvarande 3 liter olja när den ska produceras och transporteras. Olja används ju inte bara för att framställa själva materialet i  ett plagg, utan olja och kol används även som energikälla i många av produktionsstegen, som färgningen.

ladda ner rapporten

Monstret i garderoben

Vill du läsa mer om klädindustrin? Du hittar hela hela rapporten Monstret i garderoben här!

Utmana dig själv

Anta utmaningen Max 5!

Köphetsen är dålig för både dig och planeten. Var med och ta tillbaka makten över garderoben. Köp max 5 nyproducerade plagg på ett år.