15 säljknep som e-handeln använder för att locka till köp
På datorn, i mobilen, på tv:n och via billboards på stan. Ibland kan det kännas omöjligt att undgå modeföretagens reklambudskap. Här är några av de vanligaste säljteknikerna, så kallade triggers, som modeföretagen använder sig av för att få dig att handla allt oftare och mer.
På morgonen läser du nyheterna på nätet när du ser en bekant annons flimra förbi. Den visar de där skorna du kikade på igår. Du såg dem först på en artist som du följer på Instagram och kom så långt att du lade till dem i varukorgen innan du ångrade dig.
På kvällen dyker annonsen upp igen, denna gång när du scrollar igenom Facebookflödet. Sen igen en timme senare, när du ligger i sängen och spelar mobilspel på paddan. Nästa morgon vaknar du upp till ett mail från samma företag. “Glömde du något? ” står det i ämnesråden, följt av “Du har tur, dina skor finns fortfarande kvar”. Sedan får du ett erbjudande om fri frakt och ytterligare 20 procent rabatt – men bara om du fullföljer köpet inom 24 timmar. Din adress är redan ifylld och skulle du ångra dig lovas fri retur.
Personliga shoppingupplevelser
Scenariot ovan är fiktivt, men inte långt ifrån verkligheten. För att locka kunderna till att köpa oftare, snabbare och mer kläder och skor online, använder de stora modeföretagen i Sverige en rad olika säljknep.
Knepen handlar om allt från påverkan av influencers, tidsbegränsade erbjudanden och generösa frakt- och returpolicy till personligt anpassade shoppingupplevelser och riktade annonser.
1 av 3 har gjort onödiga online-inköp
Reklam i sig är inget nytt fenomen. Men i takt med den ökade digitaliseringen har företagen fått allt fler kontaktytor till potentiella köpare. Butiksfönstren har flyttat in i hemmet och finns numera med oss överallt via mobilen. Och till skillnad från traditionella butiker är e-handeln öppet dygnet runt, året om.
Samtidigt befinner vi oss mitt i en klimatkris. Produktionen av kläder och skor innebär en stor miljöpåverkan, inte minst när det gäller klimatet och mängden naturresurser som tas i anspråk.
Ett mått på just svenskarnas klädkonsumtion kommer från rapporten Environmental assessment of Swedish clothing consumption från 2019. I den uppskattas av den totala klimatpåverkan från svensk klädkonsumtion uppgår till 3,3 miljoner ton CO2e per år. Det skulle motsvara samma mängd utsläpp som om 1,7 miljoner svenskar flög tur och retur till New York.
Ändå är det en stor andel av nyinköpta kläder och skor som skickas i retur som sällan används eller som slängs i förtid.
Enligt en Sifo-undersökning från 2021 som Naturskyddsföreningen har tagit fram uppger en tredjedel av de tillfrågade – 29 procent – att de köpt nya kläder eller skor online som de i efterhand tyckte var onödiga. På frågan varför, var det vanligaste svaret som uppgavs att man hade tagit ett förhastat beslut.
Modeföretagens säljknep
Naturskyddsföreningen har undersökt tio av de största modeföretagen och identifierat 28 flitigt använda säljtekniker. Nedan listas ett urval, hur många känner du igen?
- Förslag på liknande produkter, relaterade produkter eller produkter som ”du kanske gillar/behöver”.
- Visning av bäst sålda produkter. ”Har du handlat våra bästsäljare?”
- Stylingförslag eller köp stilen – möjlighet att köpa alla produkter som modellen bär.
- Visning av tidigare besökta produkter.
- Möjlighet att shoppa plagg som modeföretagens följare har visat upp på Instagram.
- Produktrecensioner. “Så tycker andra kunder”.
- Möjlighet att spara sina favoriter.
- Antal visningar av plagget. “Denna produkt är populär, +100 andra tittar på detta just nu”.
- Visning av lagerstatus. “Endast ett fåtal finns kvar i din storlek”.
- Mängdrabatt, ex ”3 för 2”.
- Gratis leverans till ombud över en viss summa.
- Hemleverans.
- Möjlighet att skjuta upp betalningen.
- Möjlighet till delbetalning.
- Fria returer.
Vill du gå emot köpstressen under Black Friday?
Det finns en rad motaktioner och tips för den som vill gå emot konsumtionshetsen som kommer med Black Friday.