27 förslag till klimat- och miljöministern
Idag släpper Naturskyddsföreningen rapporten Rättvis klimatomställning i praktiken med 27 konkreta förslag på styrmedel för en politik som sänker utsläppen, tar hänsyn till individers olika förutsättningar och ger kompensation där det behövs, skriver Beatrice Rindevall och Karin Lexén i Dagens Industri.
En vedertagen princip inom miljöpolitiken är att förorenaren betalar. De med högst inkomst har högst koldioxidutsläpp. Ekonomiskt utsatta grupper bidrar mindre till den globala uppvärmningen och kan behöva kompenseras så att åtgärder för att minska utsläppen inte ska drabba dem hårt ekonomiskt.
Klimatomställningen har hittills inte alltid genomförts med tillräcklig hänsyn till rättvisa. I själva verket har orättvisorna ökat. Ett exempel är att regeringen sänkt reduktionsplikten, med argumentet att gynna pressade hushåll. Det har dock visat sig att höginkomsttagare i utkanten av storstäder gynnas mest. Låginkomsttagare utan egen bil går miste om regeringens satsningar, exempelvis genom regeringens avskaffade stadsmiljöavtal som skulle gått till bland annat bättre kollektivtrafik.
Att inte vidta tillräckliga klimatåtgärder innebär en orättvisa, både gentemot de människor som bidragit minst till klimatförändringen men som lever i länder med små resurser att hantera konsekvenserna och mot framtida generationer. När regeringen skjuter upp och avvecklar viktiga klimatåtgärder innebär det ökade risker och kostnader för individer och samhälle.
För att åstadkomma utsläppsminskningarna som krävs behövs dock stöd från befolkningen. Om samhällsomställningen inte upplevs som rättvis kommer den inte att kunna genomföras. Svenskarna är också villiga att ändra sin livsstil för att minska utsläppen. Flera opinionsundersökningar visar att en bred majoritet av befolkningen vill se en politik som leder till att vi når våra klimatmål. Dessutom visar ny forskning att en majoritet av svenskarna hellre ser sänkta utsläpp än sänkta bränsleskatter. En konsekvent och ambitiös klimatpolitik gynnar dessutom ett näringsliv i framkant.
Nyligen meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att de tillsatt en utredning som ska ta fram förslag på en rättvis klimatpolitik, analysera hur Sverige ska minska utsläppen och samtidigt säkerställa att klimatomställningen inte får orimligt höga kostnader för hushåll och företag. Ett grundläggande problem är dock att utredningen inte ska lämnas in förrän i maj 2026. Det innebär att nästan hela mandatperioden kommer gå åt till att identifiera nya styrmedel, utan att faktiskt minska utsläppen.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari efterlyste nyligen att miljörörelsen ska komma med förslag på lösningar på klimatfrågan. Idag presenterar Naturskyddsföreningen helt nya förslag för en rättvis klimatomställning. Förslagen innebär att utsatta grupper ska få stöd eller kompensation när utsläppsminskande åtgärder leder till orättvisa eller svåra konsekvenser. Fokus ligger på persontransporter och energianvändning som är två områden med stora behov av omställning och där åtgärder också får konkreta effekter för invånares vardagsliv och ekonomi.
Några av Naturskyddsföreningens 27 förslag för en rättvis klimatomställning:
- Inför ett nytt inkomstprövat transportbidrag
Kompensera grupper med begränsad förmåga att byta transportslag eller hantera prisökningar. Vi föreslår ett nytt generellt transportbidrag till låginkomsttagare för att hjälpa till att betala för transportkostnader, oavsett färdmedel.
- Reformer för klimaträttvisa för landsbygden
Inför ett landsbygdsmiljöavtal för bättre kollektivtrafik och en differentierad vägskatt som gör det billigare att köra bil i landsbygd och dyrare i stan.
- Inför ett nytt elstöd och en progressiv energiskatt
Vi föreslår ett nytt inkomstprövat elstöd vid pristoppar som gynnar hushåll med lägre inkomster och en progressiv energiskatt som gör att hushåll med mycket hög elanvändning betalar mer.
- Satsa på kollektivtrafik och tåg
Många har inte tillgång till egen bil och drabbas idag av höga priser, samtidigt som regeringen sänker kostnaderna för bilägare. Sveriges regering måste agera snabbare. Låt inte en hel mandatperiod gå utan att minska utsläppen.
Utforma klimatpolitiken så att den leder till snabba och effektiva klimat- och miljöeffekter, tillgängliggör hållbara alternativ för alla och tillförsäkra en rättvis omfördelning av omställningens kostnader och nyttor mellan olika grupper i samhället.
Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen
Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen