Årets bok 2024: Våtmark

”Våtmark” är en reportagebok som skildrar svenska våtmarkers långa resa, från älskade slåttermarker till bespottade träsk – och vidare till att plötsligt komma ut som klimathjältar.

Boken är skriven av Anna Froster med bilder av Patrik Larsson och Roine Magnusson. Den skildrar våtmarkens historiska utveckling i form av en nutida resa mellan högmossar och lökgrodsvatten, rikkärr och rättegångssalar. I samtal med aktivister, forskare, bönder, byråkrater, biologer och Sveriges mest idoga våtmarkstrampare. Allt i jakt på kärnan – våtmarkernas hjärta.

Våtmark är årets bok 2024

"Våtmark" är årets bok 2024, en reportagebok om den blöta grunden för mänsklighetens överlevnad, och om hur den svarta storken blev av med jobbet som budbärare från dödsriket. Om varför en stor andel av Sveriges bäckar ligger levande begravda under betonglock, varför hemlöst vatten blir farligt och varför man ska vända när man ser klyvbladsvitmossan.

Varje år ger Naturskyddsföreningen i samarbete med Bonnier Fakta ut en ny bok om aktuella och inspirerande ämnen inom miljö och natur. Vårt medlemspris för boken är 229 kr (ord. pris 279 kr).

Om författaren

Anna Froster är biolog, journalist och författare, med utsikt över Hornborgasjön från skrivbordet. Hon skriver om natur och miljö sedan 2008, bland annat för Sveriges Natur, och har sedan tidigare har gett ut tio böcker.

Om fotograferna

Patrik Larsson är naturfotograf med bas i Göteborg. Han fotograferar allt från stora vyer till små omsorgsfullt utvalda utsnitt och har producerat två böcker tidigare.

Roine Magnusson har fotograferat sedan början på 1990-talet och har porträtterat kor och träd och fåglar. Han har fram till idag gett ut totalt femton böcker, och är fotograf till den Augustprisnominerade “Nära fåglar” som gavs ut 2017.

Vill du beställa boken till din krets eller länsförbund?

Som krets och länsförbund kan ni beställa boken till ett förmånligt pris. Perfekt som pris i tävlingar, för workshops eller att sälja på evenemang.

"Våtmark" finns att beställa från och med 10 september 2024.

Vill ditt företag beställa boken?

Som företag kan ni beställa flera exemplar av boken till ett förmånligt pris. Våtmark är en perfekt julklapp till både medarbetare och kunder.

"Våtmark" finns att beställa till ditt företag från och med 10 september 2024.

Om recensionsexemplar

Är du bloggare eller journalist och är intresserad av att recensera boken? Mejla din intresseanmälan till press@bonnierforlagen.se (Bonnier förbehåller sig rätten att neka recensionsexemplar).

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 1