Black Friday – jag köper det inte!
Vi behöver konsumera mindre. Därför vill vi utmana konceptet Black Friday och alla andra dagar som hetsar till ogenomtänkt konsumtion av prylar som vi inte behöver. Istället vill vi uppmuntra till: att laga grejer, köpa second hand och att konsumera med eftertanke.
Tips för dig som vill gå emot köphetsen
I Sverige och hela världen finns flera exempel på motrörelser som tar ställning mot ogenomtänkt konsumtion av onödiga prylar. Här nedan hittar du mer inspiration.
Hur håller jag koll på Black Friday, Circular Monday och alla andra dagar?
Black Friday startades i USA som en shoppingdag direkt efter Thanksgiving, som inträffar fjärde torsdagen i november. En vanlig förklaring till namnet Black Friday är att det var då handlarnas siffror med hjälp av en massiv rea skulle kunna gå från rött (förlust) till svart (vinst) för årets omsättning. Den dyker upp första gången 1952 men det är först efter 2014 som den fått riktigt stort fokus. Redan 2017 började Black Friday spilla över i en hel Black Week vilket inte kändes särskilt peppigt.
Det är långt ifrån enkelt att hålla koll på alla shoppingdagar och motpolerna till dem.
Circular Monday
Circular Monday startades av Henning Gillberg på Repamera och arrangeras numera ihop med Medveten Konsumtion. Det är en motpol till Black Friday och inträffar varje år måndagen före Black Friday.
Cyber Monday
Som att inte dagen efter Thanksgiving (Black Friday) i USA var nog finns även Cyber Monday . Den skapades av National Retail association som en handelsdag främst för onlinehandel.
Giving Tuesday
Efter Cyber Monday infaller Giving Tuesday som även den kan ses som en motpol till dessa shoppingdagar. Det är en rörelse som vill att man istället ska fokusera på gåvor till välgörenhet och volontärarbete. I Sverige har dagen plockats upp av Giva Sverige (f.d. FRII – Frivilligorganisationernas Insamlingsråd).
Singles Day
Instiftades i Kina 2017 som ett sätt att vara stolt över att vara singel men har mynnat ut i ett sätt att köpa mer saker till rabatterade priser. Datumet är valt med tanke på att 11/11 innehåller flest antal ettor under året och ettan i sig representerar en singelperson. Alibaba.com rapporterar rekordsiffror under dagen och deras konkurrent jd.com introducerade 2017 elva dagars shoppingfest runt Singles Day-dagen.
Oktober: Green Action Week
Ohållbar konsumtion är en relativt ny företeelse och över hela världen går människor nu samman som motkraft. I Green Action week samlas varje oktober cirka 50 organisationer från 30 länder, sedan 2018 under parollen "Sharing Community". För när människor samverkar och delar vinner både lokalsamhället och miljön. I Green Action Week tänder vi åter upp kulturer av delande och samarbete. Det är ett sätt öka tillgången till produkter och tjänster för fler, utan att öka stressen på planetära gränser. Genom kampanjen utmanar vi normer av privat ägande och konsumism och bidrar i byggandet av starka, samverkande lokalsamhällen.
Green Friday
CDON har förgäves försökt skapa en Green Friday på våren som ett slags Black Friday i april. Den dyker upp första gången 2016 men har inte fått någon större följarskara av butiker.