”Ett okritiskt bejakande av gruvnäringens önskemål”

Samhällets behov av metaller kan i långt högre grad än i dag tillgodoses genom återvinning av restprodukter, uttjänt infrastruktur och elektronikskrot. Det är mindre energikrävande än nybrytning och leder till mindre utsläpp av växthusgaser, skriver Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl i en replik på DN Debatt (10/1).

För att rädda klimatet måste Sverige öppna gruvor och ”göra nödvändiga ingrepp i naturen” hävdar Kalle Sundin från tankesmedjan Gröna folkhemmet (DN Debatt 5/1). Vi är helt eniga om behovet av en snabb och kraftfull omställning till ett fossilfritt, hållbart samhälle. Dessvärre landar Sundin i ett okritisk bejakande av gruvnäringens önskemål om ytterligare exploatering, med utgångspunkt i förenklade argument om krångliga tillståndsprocesser och uppblåsta uppskattningar över ökat behov av vissa metaller.

Den är ett svar på debattartikeln "Fler gruvor måste öppna i Sverige för klimatets skull" av Kalle Sundin (S).

Bli först att gilla!