Förslag till nationell förteckning över invasiva främmande arter

Naturskyddsföreningens yttrande över förslag till nationell förteckning över invasiva främmande arter (KN2023/03476).

• Naturskyddsföreningen ställer sig positiva till att det tas fram en nationell förteckning över invasiva främmande arter.
  • Naturskyddsföreningen gör bedömningen att de arter som föreslås till förteckningen bör finnas med.
  • Naturskyddsföreningen anser att förteckningen bör innehålla fler arter utöver de föreslagna. Inte minst för att möjliggöra ett förebyggande och kostnadseffektivt arbetssätt med invasiva främmande arter.
  • Naturskyddsföreningen anser att de avgränsningar och avvägningar som gjorts i urvalet av arter till förteckningen bör redovisas mer detaljerat.
  • Naturskyddsföreningen vill framföra vikten av att förteckningen bör utvärderas och revideras kontinuerligt.
  • Naturskyddsföreningen anser att regleringen behöver följas av statsanslag som möjliggör beskrivna hantering- och utrotningsåtgärder.

Läs hela remissvaret via länken ovan.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Bli först att gilla!