Fortsatta nedskärningar i miljöbudgeten

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens och Sverigedemokraternas budget för 2025. När halva mandatperioden gått har regeringen och Sverigedemokraterna konsekvent ökat de fossila subventionerna och kraftigt minskat budgeten till klimat och natur.

För 2025 föreslår regeringen en miljöbudget på 16,4 miljarder. Det innebär en sänkning på mer än tre miljarder jämfört med 2024 och med 7,3 miljarder sedan regeringen tillträdde.

Regeringen påstår att årets miljöbudget är större än alla miljöbudgetar som lagts fram av regeringen som leddes av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Det stämmer inte. Hösten 2021 lade S- och MP-regeringen fram en miljöbudget på 21,9 miljarder för 2022.

Klimatmålen nås nästan inte alls

Statsbudgeten visar att Sverige kommer att missa samtliga klimatmål, med undantag för ett EU-mål som nås genom att utnyttja kryphål i EU:s klimatramverk, inte genom att faktiskt minska utsläppen. Det innebär att Sverige bryter mot både svensk och europeisk lagstiftning.

Regeringen visar att de minskar utsläppen med cirka 10 miljoner ton till 2030 inom den så kallade icke-handlande sektorn, det vill säga bland annat transporter, uppvärmning och jordbruk. Men av detta är endast 0,7 miljoner ton faktiska utsläppsminskningar. Resten av minskningen handlar om att man utnyttjar tidigare utsläppsminskningar och genom att minska industrins utsläppsutrymme. När det kommer till upptag och utsläpp från skog och mark (den så kallade LULUCF-sektorn) är det osäkert med hur mycket regeringens politik kommer missa målet. Budgeten visar att utsläppen beräknas landa på 7 till 19 miljoner ton koldioxidekvivalenter över 2030-målet.

Bild 1 av 8
Bild 2 av 8
Bild 3 av 8
Bild 4 av 8
Bild 5 av 8
Bild 6 av 8
Bild 7 av 8
Bild 8 av 8

Klimat och energi

Sänkta bränsleskatter

Slopad skattereduktion för mikroproduktion av el

Minskat stöd till energieffektivisering

Satsningar på kärnkraft

Stödet till klimatinvesteringar sänks

Miljö- och naturvård

Minskad budget för skydd av värdefull natur

Minskade medel till miljöövervakning

Liten ökning av budgeten till skötsel av värdefull natur

Havs- och vattenmiljöer

Minskade anslag till giftfri miljö

Otillräckliga satsningar för att ställa om lantbruket

Bistånd

Biståndet fortsätter minska

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 23