”Många hör av sig för att få råd och svar på frågor gällande sin testamentsgåva”

Marie-Louise Berzén är ansvarig för testamenten och stora gåvor på Naturskyddsföreningen. I den här artikeln besvarar hon vanliga frågor kring testamentsgåvor.

– Vi vill att vår jord ska vara lika fantastisk för våra barn som för oss. Därför värmer det mitt hjärta att många väljer att skriva in Naturskyddsföreningen i sitt testamente för att stödja vårt viktiga arbete. Gåvorna ger oss kraft och ekonomisk möjlighet att fortsätta kämpa för en frisk och levande planet, berättar Marie-Louise.

Många upplever ett testamente som något svårt och jobbigt. Hur kan Naturskyddsföreningen vara behjälplig i processen?

– Många hör av sig för att få råd och svar på frågor gällande sin testamentsgåva. Ett inledande samtal känns ofta betryggande för givaren. För den som bestämt sig för att inkludera en gåva till Naturskyddsföreningen i sitt testamente har vi gjort det enkelt att skriva ett digitalt testamente kostnadsfritt på vår hemsida. Genom att svara på ett 20-tal frågor skapas ett personligt anpassat och juridiskt korrekt testamente

Vilka skriver in Naturskyddsföreningen i sitt testamente?

– Det är oftast personer som har en nära koppling till naturen och därför vill bevara den så som de själva minns den från sin barndom.

Alla ska känna sig trygga i att deras sista önskan uppfylls. Hur säkerställer man det på bästa vis?

–Att skriva ett testamente är en förutsättning för att själv bestämma hur arvet ska fördelas. Utan ett testamente så är det arvsordningen som styr fördelningen. Naturskyddsföreningen har ett 90-konto. Därför kan du som givare känna dig trygg i att veta att din testamentsgåva används till uppgivet ändamål.

Vill du låta naturen gå i arv?

Har du också en önskan om att skriva in Naturskyddsföreningen i ditt testamente? Ring eller mejla Marie-Louise Berzén, ansvarig för testamenten på Naturskyddsföreningen.

Kontaktuppgifter:
Telefonnummer: 070-754 0995
E-post: Marie-Louise.Berzen@naturskyddsforeningen.se

barn,sverige,licens

Ge en gåva via testamente

Att skriva in Naturskyddsföreningen i ditt testamente är ett fint sätt att visa vad naturen betyder för dig och att du är mån om att den skyddas och bevaras.

Gillas av 3