Grattis till vinnarna i SM i fågelholk 2021!

Nu har omröstningen i SM i fågelholk 2021 stängt och vi har ett resultat! De 15 tävlande skolklasserna har varit indelade i tre ålderskategorier vilket innebär att vi har tre vinnare. Dessutom har vi ett specialpris till en klass för särskilda insatser.

389 bidrag skickades in till årets upplaga av SM i fågelholk. Juryn hade det roliga men svåra jobbet att utse 15 finalholkar och på Naturskyddsföreningens webb har omröstningen nu pågått. Nu har omröstningen avslutats och vi har ett resultat:

Vi är stolta över att kunna presentera vinnarna i SM i fågelholk 2021:

• Förskoleklass–årskurs 3: Klass 3a, Kullaviksskolan i Kungsbacka för bidraget "Mossis". Det vinnande bidraget fick 37 procent av rösterna i kategorin.
  • Årskurs 4–6: Klass 5-6, Unsbyns skola i Boden för bidraget “Hotell Mosse” – 36 procent av rösterna i kategorin.
  • Årskurs 7–9 & gymnasiet: Klass 8, Västra skolan i Falun för bidraget “Tunnan” – 30 procent av rösterna i kategorin.

Bläddra med pilarna (på sidorna av bilderna) för att se de tre vinnande bidragen:

Mossis; SM i fågelholk 2021

Bild 1 av 3 "Mossis". Klass 3a, Kullaviksskolan i Kungsbacka. Foto: Ida Olsson.

Hotell Mosse; SM i fågelholk 2021

Bild 2 av 3 "Hotell Mosse". Klass 5-6, Unsbyns skola i Boden. Foto: Ida Olsson.

Tunnan; SM i fågelholk 2021

Bild 3 av 3 "Tunnan". Klass 8, Västra skolan i Falun. Foto: Ida Olsson.

2021 års specialpris

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till klass 3ab i Särö skola för sitt fågelholksprojekt som engagerar alla elever och skapar oförglömliga upplevelser. Motiveringen lyder:

Eleverna bygger holkarna i grupper för att lära känna varandra över klassgränserna. De dekorerar holkarna med naturmaterial som de plockar själva och sätter upp dem i närområdet. Sedan är de med när fågelungarna kläckts i holkarna och ringmärks av lokala ornitologer. Ett viktigt arbete som skapar minnen för livet.

Stort grattis till vinnarna!

Tack också till alla övriga finalister som placerar sig på en delad och ärofull andraplats Det är fantastiskt att se hur stort engagemang SM i fågelholk väcker. Trots de speciella förutsättningar som nu råder har lärare och elever runt om i Sverige engagerat sig för fåglarnas bästa. Vi hoppas att alla barn och ungdomar som deltagit har haft riktigt roligt och att de fortsätter att titta på fåglar och engagera sig för natur och miljö, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Bostadsbrist i skogen

Det storskaliga svenska skogsbruket gör att många fåglar inte har någonstans att bo. De flesta fåglar som bygger bo i trädens håligheter kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare, men finns det inte tillräckligt med träd att bygga bon i kan fågelholkar spela en viktig roll.

Vi vill skicka ett stort och varmt tack till alla lärare och skolklasser runt om i hela Sverige för roliga, fantasifulla och välbyggda fågelholkar, som kommer att göra konkret nytta för fåglarna.

Tack också till alla er som har röstat! 20 vinnare har utsetts som kommer att få ett presentkort hemskickat.

Partners SM i fågelholk 2021:

fågelholk
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!