Insamling: Stoppa gruvan i Gállok

Trots massiv kritik står det nu klart att Beowulf Mining får fortsätta sina gruvplaner i Gállok. Naturskyddsföreningen är djupt besviken över regeringens beslut och har därför startat en insamling med mål att stoppa gruvan.

Med beskedet är det tydligt att regeringen låter kortsiktiga ekonomiska intressen gå före miljöhänsyn och samiska rättigheter. Dessutom ignoreras de högljudda protester och den tunga kritik som framförts av myndigheter, miljörörelsen, Svenska kyrkan, FN, flera civilrättsliga organisationer – och inte minst de samebyar som berörs allra mest. Allt för en gruva med relativt låga järnhalter och kort livslängd.

Vi står upp för Gállok!

Med anledning av regeringens beslut har Naturskyddsföreningen nu startat en insamling som går till föreningens fortsatta opinions- och påverkansarbete för att rädda den värdefulla natur som nu hotas. Med din hjälp kan vi fortsätta verka lokalt och regionalt för att gruvan inte ska bli verklighet.

UPPDATERING KRING INSAMLINGEN!

På mindre än en vecka nådde vi målet 400 000 kr! Naturskyddsföreningen har därmed bättre förutsättningar för att göra det som behövs för att stoppa gruvan i Gállok (Kallak).

Stort tack till alla som bidragit <3

Rubrikbild: Utsikt över Gállok och Lilla Lule älv från berget Átjek. Foto: Tor Tuorda

Gillas av 1