Kakao och choklad– allt du behöver veta

Choklad är en uppskattad sötsak världen över, men odlingen av kakao är kantad av rykten om regnskogsavverkning, extremt giftiga bekämpningsmedel och barnarbete. Hur står det egentligen till - kan man äta kakao och choklad med gott samvete? Naturskyddsföreningen reder ut begreppen, men håll i dig för vi ska ut på en resa jorden runt!

Nästan alla älskar choklad, och det är en omtyckt present till Alla hjärtans dag och andra högtidsdagar. Men odlingen av kakao är förknippad med en rad miljöproblem. Här får du lära dig mer om kakao och hur du väljer choklad som är skonsam både mot planeten och odlarna!

Vad är kakao? Hur odlas kakao?

Kakao gör man av kakaobönor. Kakaobönorna finns inuti frukter som växer direkt på stammen på kakaoträden. Kakaoträdet kommer ursprungligen från Amazonasområdet i Sydamerika, men odlas nu runt ekvatorn.

Kakaofrukten har använts i tusentals år, och kakaoträdet odlades redan på 600-talet av mayaindianerna. Kakaobönorna användes till och med som betalningsmedel och som offer åt gudarna.

Var odlas kakao?

Den mesta kakaon odlas numera i Västafrika, framför allt i Ghana och Elfenbenskusten, tillsammans producerar de två tredjedelar av världens kakao. Den mesta kakaon odlas i regnskogsområden, eftersom kakaoträden kräver både värme och jämn och riklig nederbörd.

Drygt 50 miljoner människor i världen är beroende av kakaoproduktion för sitt uppehälle.

Kakaoindustrin är en enorm industri som omsätter mer än 100 miljarder dollar om året. Trots det får odlarna bara en bråkdel av vinsten. Många kakaoodlare lever i extrem fattigdom och tjänar mindre än en dollar om dagen.

Stämmer det att regnskog skövlas för att odla kakao?

Ja, i många fall skövlas regnskog för att odla kakao, eftersom kakaoträden kräver ett varmt och fuktigt klimat. Vår konsumtion bidrar faktiskt till att göra skövlingen av regnskog lönsam.

Två tredjedelar av världens kakao odlas i Elfenbenskusten och Ghana, två västafrikanska länder med kraftig avskogning. Elfenbenskusten har förlorat mer än 90 procent av sin regnskog sedan 1950, och i Ghana har mer än 65 procent av skogen gått förlorad. Även i nationalparker och naturreservat har stora områden skog huggits ner illegalt för att ge plats åt kakaoodlingar.

Kakaoodling är en av de största orsakerna till avskogningen i de här länderna, tillsammans med annat jordbruk och gruvdrift. Så mycket som 1,5 miljoner hektar kakaoodlingar – motsvarande ungefär halva Sveriges jordbruksareal - ligger i områden som egentligen skulle vara skyddade.

När de tropiska regnskogarna försvinner så för det med sig negativa effekter som mindre regn, vattendragen påverkas och pollinerare försvinner, vilket i sin tur påverkar jordbruket också utanför regnskogsområdet.

Skövlingen av regnskog kan få stora konsekvenser för både den biologiska mångfalden och för klimatet. Runt 10 procent av de globala koldioxidutsläppen går att koppla till tropisk avskogning. Tropisk avskogning är också den största orsaken till förlusten av biologisk mångfald på land.

Hur är det med miljögifter och bekämpningsmedel när man odlar kakao?

Chokladen som du köper i Sverige kommer sannolikt från besprutade odlingar - om den inte är ekologisk, förstås. De konventionella kakaoodlingarna besprutas flitigt med bekämpningsmedel. En del av de bekämpningsmedel som används i kakaoodlingarna är dessutom så farliga att de är förbjudna att använda inom EU.

Många kakaoodlare besprutar utan tillräcklig skyddsutrustning eftersom de inte har råd med den utrustning som behövs

I Ghana har man besprutat kakaoodlingarna så mycket att de naturliga pollinatörerna blivit så få att man har fått börja pollinera kakaoblommorna för hand för att få en bra skörd.

Men det finns alternativa odlingssätt. Ekologisk kakao odlas utan kemiska bekämpningsmedel, vilket är bra för den biologiska mångfalden.

Jag har hört om barnarbete i kakaobranschen, hur ligger det till?

Kakaoindustrin har under många år kritiserats för att det förekommer barnarbete i kakaoplantagerna. Trots långvarig kritik har industrin inte kunnat garantera att chokladen tillverkas utan barnarbete. Utbredd fattigdom bland kakaoodlarna gör det svårt att få bukt med problemet eftersom fattigdom ökar risken för barnarbete.

En undersökning från 2020 visar att 1,6 miljoner barn arbetar inom kakaoodlingar i Elfenbenskusten och Ghana, två länder som tillsammans står för två tredjedelar av världens kakaoproduktion. En del av barnen arbetar på sina föräldrars odlingar, men det förekommer också trafficking och barnarbete under väldigt svåra förhållanden.

Arbetet på plantagerna är hårt och farligt, arbetarna svingar machetes, bär tunga bördor, besprutar grödor med extremt giftiga bekämpningsmedel och arbetar långa dagar i skoningslöst brännande sol. Och lönen är låg.

Kommer vi att kunna fortsätta odla kakao i framtiden när klimatet förändras?

Det är inte säkert. Kakao är en av de grödor som är känsliga för klimatförändringar, precis som kaffe och te. Om vi fortsätter att släppa ut växthusgaser kanske vi får klara oss utan både kakao och kaffe redan om 30 år. Redan nu gör man försök med att odla kakaoträden i skuggan av andra träd i trädjordbruk.

De områden där man nu odlar kakao förväntas bli både varmare och torrare, något som kakaoträden är känsliga för. Det kan leda till att man överger odlingsmark och skövlar mer regnskog i jakt på nya odlingsmarker.

Det blir lätt en ond cirkel eftersom stora mänger koldioxid släppts ut när regnskogen skövlas, vilket spär på klimatförändringarna ytterligare.

Ny lagstiftning inger hopp

För att vår konsumtion inte ska bidra till avskogning eller skogsförstörelse i andra länder har EU beslutat om en avskogningsförordning. Produktionen får inte heller leda till kränkning av mänskliga rättigheter. Förordningen omfattar sju råvaror och produkter från dessa som ofta leder till förlust av skog: kakao, palmolja, soja, nötkött, kaffe, naturgummi och virke.

Avskogningsförordningen ska minska den globala avskogningen genom att reglera import och export av de varor som bidrar till förlust av skog och skogsförstörelse. Företagen måste spåra varorna de säljer tillbaka till området där de odlats för att se till att de inte orsakat avskogning.

Lagstiftningen börjar gälla för stora företag från och med december 2024, för mindre och små från juni 2025. Avskogningsförordningen är unik i sitt slag. Nu går det att hålla företag juridiskt ansvariga om de bryter mot vad som krävs. Förhoppningsvis ska det bidra till att skydda och bevara världens skogar samt de människor som bor i och lever av dem.

Kan jag äta choklad med gott samvete?

Vad gör jag om jag älskar choklad, men är oroad över hur planeten mår? Choklad och kakao är lyxiga godsaker, och vår konsumtion ska inte leda till problem på andra ställen i världen.

Vårt bästa råd: Välj ekologiskt och Fairtrade-märkt när du handlar choklad och kakao! Då gör du en insats för regnskogen, klimatet, miljön och även för de som arbetar i kakaoodlingarna. Ät gärna också mindre mängder choklad, men av god kvalitet!

En hel del chokladkonfektyr innehåller palmolja, undvik gärna den eftersom palmolja är förknippad med regnskogsavverkning och brott mot mänskliga rättigheter.

Tre goda skäl att välja ekologisk och Fairtrade-märkt kakao och choklad:

• Regnskogen skyddas från avverkning, vilket är bra för klimatet
  • Den biologiska mångfalden gynnas eftersom inga kemiska bekämpningsmedel används
  • Kakaoodlarna får bättre betalt och barnarbete i odlingarna motverkas
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!