Klimatet kräver kolsänkor och hållbart skogsbruk

Att intensifiera produktionen av skogsråvara för att lösa klimatkrisen är en återvändsgränd. Skogens resurser måste användas smartare och samtidigt måste vi lagra mer kol i vårt skogslandskap, skriver Johanna Sandahl och Karin Lexén från Naturskyddsföreningen i Dagens industri.

Krisen för den biologiska mångfalden i den svenska skogen är ett faktum. Mer än 2000 skogslevande arter finns med på den nationella rödlistan, där arter och deras hotstatus redovisas. Sverige klarar varken egna miljömål eller internationella åtaganden kring skogens biologiska mångfald. Det är framför allt ett intensivt och ohållbart brukande som utarmar skogen.

Den allvarliga krisen för den biologiska mångfalden flätas allt mer samman med den alarmerande klimatkrisen. Dagens skogsbruk med kalavverkningar leder till förlust av viktiga kolförråd, som spär på klimateffekten. Om klimatkrisen förvärras ytterligare kommer ekosystemen och arterna ha svårt att hinna anpassa sig till snabbt förändrade livsvillkor.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Bli först att gilla!