Miljövänliga veckan: Starta dagen med eko!
Välj ekologisk mjölk, yoghurt, ost, bröd och frukt till frukost. Svenska ekogårdar har mer mångfald, inga farliga kemikalier och ett schysstare liv för djuren. 2023 handlar Miljövänliga veckan-Green Action Week om ekologisk frukost, med extra fokus på ost.
Miljövänliga veckan har engagerat medlemmar runtom i landet i över 30 år. Genom en gemensam kraftsamling har Miljövänliga veckan lyckats öka både utbudet och konsumtionen av ekologiska varor som kaffe, bananer, bröd, textilier och hygienprdukter. Vi har även uppmärksammat vikten av att återanvända det vi redan har.
Under 2022 och 2023 uppmanar Miljövänliga veckan till att byta till ekofrukost. 2023 fokuserar vi extra på ekologisk ost.
Varför ska vi byta till eko?
Allt fler vill äta hållbar mat. Att välja ekologiskt är då det mest hållbara och pålitliga valet för miljön. Det gör det lätt att välja rätt!
Ofta är det vi miljökloka konsumenter som visar vägen. Vad vi lägger i varukorgen skickar viktiga signaler. Råkar just din butik släpa efter på ekofronten? Fråga efter mer. Igen och igen.
Man brukar säga att Sverige har en självförsörjningsgrad av livsmedel på runt 50 procent. Men om man räknar import av konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel som lantbruket är beroende av blir självförsörjningsgraden väldigt låg.
Undantaget är eko. Ekobönderna har tagit viktiga steg mot en motståndskraftig och självförsörjande matproduktion. Det blir särskilt tydligt på de gårdar som har en bra balans mellan djurantal och åkermark eftersom de då slipper köpa in foder.
Ost är en produkt där det gör stor skillnad om du byter till en ekologisk. Det går nämligen åt närmare 10 liter mjölk för att producera ett kilo ost – och ostkonsumtionen bara ökar i Sverige.
Miljövänliga veckan – alltid vecka 40
Miljövänliga veckan-Green Action Week är en återkommande kampanj som varje år äger rum vecka 40, runtom i Sverige. Under 2023 är temat ”Ekofrukost”, med särskilt fokus på ost. Kampanjveckan är 30 september–8 oktober.
Bjud på ekofrukost – och prata om eko
Ordna en ekofrukost och bjud in kollegorna på jobbet, grannar, vänner eller i föreningen. Här kan du gratis beställa ett kit med frågor och svar om eko, tips och affischer för marknadsföring.
Miljövänliga veckan har gett eko
Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga veckan under vecka 40 sen 1990. Mellan 100 till 150 kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Det kan handla om allt ifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar!
Här är några exempel:
- Under kampanjen Fräsch på riktigt skrev 8 000 personer på för ett större utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter i butikerna. Över 1 000 personer provade på att göra egen deo, cerat och torrschampo i våra workshops.
- Efter kampanjen Byt till eko ökade ekoförsäljningen med 39 procent!
- Med temat Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
- Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologiskt kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter.
- Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
- Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra.
Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.
Tillsammans gör vi världen grönare!