Natura 2000-tillstånd vid ansökan om bearbetningskoncession enligt minerallagen

Naturskyddsföreningens yttrande om Ds 2023:5, Natura 2000-tillstånd vid ansökan om bearbetningskoncession enligt minerallagen.

• Föreningen avstyrker förslaget som helhet, eftersom en senarelagd Natura 2000-prövning sannolikt blir negativt för miljön med den utformning som föreslås.
  • Även om det faller utanför utredarens uppdrag, vill föreningen understryka att det är tveksamt ur EU-rättslig synvinkel att låta prövningen av de övriga riksintressebestämmelserna kvarstå i mineralprövningen.
  • Föreningen förordar istället att minerallagsprövningarna inkorporeras i miljöbalken, i syfte att korta processerna och åstadkomma en mer allsidig och effektivare prövning. Dubbelprövningarna medför tidsspillan och en svåröverblickbar prövningsordning. Detta bör bli föremål för nya utredningsinsatser.
  • Om regeringen ändå överväger att gå vidare i frågan om en senarelagd tidpunkt för Natura 2000-prövningen bör regeringen utforma propositionen i huvudsak i enlighet med det förslag som lämnades i SOU 2022:56, det vill säga att prövningen enligt 3 och 4 kapitlet miljöbalken i sin helhet utmönstras ur minerallagen och överförs till miljöbalksprövningen. Det vill säga samma ordning som gäller för annan miljöfarlig verksamhet.
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!