Naturskyddsföreningen anmäler Sveriges skogslagstiftning till EU
Naturskyddsföreningen har anmält Sveriges skogslagstiftning till EU. Här kan du läsa mer om varför skogslagstiftningen har anmälts och vad som händer med EU-anmälan härnäst.
Varför har Naturskyddsföreningen anmält Sveriges skogslagstiftning till EU?
Naturskyddsföreningen har länge påtalat att dagens skogslagstiftning inte lever upp till EU-rätten. Vi har varit konstruktiva och föreslagit konkreta lösningar. Samtidigt konstaterar vi att varken politiken eller ansvarig myndighet för skogsbruket verkar ha en vilja att göra vad som krävs.
Debatten om skogen har varit kraftigt polariserad under lång tid. En bärande anledning till den intensiva debatten är att skogsbruket lyder under två parallella lagstiftningar (Skogsvårdslagen och Miljöbalken). Detta har resulterat i stora otydligheter för skogsägare om hur de får bruka sin skog, vilken hänsyn till arter de måste ta enligt lag och vilken kunskap som måste finnas innan man avverkar en skog. Svenska myndigheter har inte lyckats lösa problematiken, Skogsstyrelsen har snarare försvårat för skogsägarna. EU-domstolen har tidigare gett Sverige bakläxa för att inte tillämpa EU:s regler om artskydd i skogsbruket. På det svarade politiken med att föreslå snabbförändringar i en förordning istället för att säkerställa att Sverige inrättar ett system för ett förebyggande och hållbart skogsbruk.
Därför har Naturskyddsföreningen skickat in en anmälan till EU-kommissionen där föreningen redogör för omfattande brister i hur Sverige genomfört och tillämpar EU:s lagstiftning om biologisk mångfald i det svenska skogsbruket. Vår förhoppning är att våra politiker tar EU-rätten på allvar och säkerställer att Sverige får det förebyggande och hållbara skogsbruk som EU kräver.
Vad händer nu? Anmälningsprocessen till EU – steg för steg:
En anmälan till EU kan vara en lång och utdragen process eftersom det är många olika steg som ska följas. Det som sker under processen avgör om ärendet lämnas över till EU-domstolen.
Steg 1: Naturskyddsföreningen skickar in anmälan till EU-kommissionen
Den 22 juni år 2022 skickar Naturskyddsföreningen in en anmälan av Sveriges skogslagstiftning till EU-kommissionen. Bristerna i Sveriges skogslagstiftning som påtalas i denna anmälan är:
- Brister i talerätten för miljöorganisationer
I Sverige kan miljöorganisationer inte överklaga ett beslut om hänsyn till arter som har meddelats med stöd av skogsvårdslagen. Detta står i strid med EU:s grundlag, fördraget, och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. - Brister i systemet för skydd av arter
Skogsstyrelsen meddelar rättsligt bindande beslut om skydd för arter i mindre än en procent av sina ärenden. Med dagens lagstiftning ligger en stor del av ansvaret i knät på markägarna, eftersom det saknas ett förebyggande system och lagen ger inga tydliga besked om vad som krävs. Naturskyddsföreningen menar att skogsvårdslagen inte lever upp till EU-rättens krav. - Brister i hur avverkningar i och nära Natura 2000-områden granskas
Avverkningar i och nära Natura 2000-områden riskerar med Skogsstyrelsens nya automatgranskning att aldrig prövas enligt Natura 2000-bestämmelserna. Detta strider mot EU:s livsmiljödirektiv och EU-domstolens praxis. Helt enkelt att Skogsstyrelsens automatiska ärendehantering gör att avverkningar, som enligt miljöbalken borde genomgå en tillståndsprövning, aldrig granskas ordentligt. - Brister i Skogsstyrelsens föreskrifter om skydd för fåglar och andra skyddade arter
Enligt EU:s fågeldirektiv är det förbjudet att döda, störa fåglar samt förstöra ägg med mera, och enligt EU-domstolen omfattas alla fåglar av förbudet. Men Skogsstyrelsens föreskrifter omfattar endast prioriterade eller hotade fåglar, och dessutom är det tillräckligt att skada på fridlysta arter förhindras eller begränsas. Föreningen menar därför att skogsvårdslagstiftningen står i strid med EU-rätten.
Här kan du läsa hela bilagan till anmälan
Pressmeddelande: Sverige anmäls till EU för bristande skogslagstiftning
Steg 2: EU-kommissionen beslutar om ett formellt överträdelseförfarande
Naturskyddsföreningens anmälan kommer att handläggas av EU-kommissionen. Efter att ha granskat anmälan beslutar sedan EU-kommissionen om de ska inleda ett formellt överträdelseförfarande mot Sverige.
Steg 3: En formell underrättelse till Sverige från EU-kommissionen
Det första steget i ett formellt överträdelseförfarande är att kommissionen skickar en formell underrättelse till Sverige och begär mer information. Sverige ges möjlighet att svara och komma in med synpunkter. Denna form av dialog mellan EU och Sverige kallas för skriftväxling och kan pågå i flera vändor.
Steg 4: EU-kommissionen skickar ett motiverat yttrande
Om kommissionen, utifrån Sveriges svar, inte anser att skyldigheterna uppfylls enligt EU-lagstiftningen kan den skicka ett s.k. motiverat yttrande. I ett sådant yttrande förklarar kommissionen varför den anser att Sverige har brutit mot EU-rätten och begär information om de åtgärder som har vidtagits.
Steg 5: Ärendet överlämnas till EU-domstolen
De flesta anmälningar går att lösa på ett tidigt stadium, men om Sverige fortfarande inte uppfyller sina skyldigheter kan kommissionen överlämna ärendet till EU-domstolen. EU-domstolen kommer därefter avgöra om Sverige gjort sig skyldig till fördragsbrott eller ej.