Naturskyddsföreningens åsikter om kyrkans skogsutredning

2023 tillsatte Svenska kyrkans kyrkostyrelse en utredning om kyrkans skogsbruk avseende hållbarhet. Nu är utredningen klar och Naturskyddsföreningen är mycket positiv till förslaget som har en stor potential att göra Svenska kyrkan till ett föredöme för hållbar skogsförvaltning i Sverige.

Utredningen har sett över hållbarhetsutmaningarna med Svenska kyrkans skogsförvaltning, där alla delar av hållbarhet beaktas samtidigt som den också kommer fram till att nuvarande förvaltning prioriterar den ekonomiska dimensionen av hållbarhet framför ekologisk och social hållbarhet.

Naturskyddsföreningen och andra organisationer har länge påtalat de stora brister som föreligger i Svenska kyrkans skogsbruk i dag. Detta har lett till att kyrkans skogsförvaltning har fått mycket kritik från såväl miljöorganisationer som allmänheten. Om utredningens förslag genomförs har kyrkan en mycket stor möjlighet att öka både acceptans och legitimitet för sitt skogsbruk. Naturskyddsföreningen anser därför att åtgärderna utredningen föreslår skyndsamt behöver beslutas och genomföras i sin helhet

Vad Naturskyddsföreningen anser om kyrkans skogsutredning

Naturskyddsföreningen välkomnar utredningens förslag och menar att den möjliggör för Svenska kyrkan att gå före och visa på nya vägar som leder mot en ökad hållbarhet i skogsbruket. Det är mycket bra att utredningen är tydlig i sitt budskap om att det omgående krävs kraftfulla och beslutsamma insatser för att skydda och främja biologisk mångfald.

Positiva förslag i utredningen:

• Ändringar i kyrkoordningen för stärkt skydd för biologisk mångfald, förbättrad uppföljning och tillsyn, ökad transparens och lokal delaktighet samt starkt samiskt inflytande.
  • En betydande ökning av avsättningar för biologisk mångfald och kolsänkor med förslag om avsättningar på 20 procent av den produktiva skogen till 2030.
  • En omställning av skogsbruket med naturnära skogsbruk på 33 procent av arealen och tydliga anpassningar inom resten av den brukade arealen.
  • Utredningen konstaterar att urfolksrätten ska respekteras och lägger därmed förslag som innebär att samiska näringars behov beaktas i högre grad. Vi välkomnar förslagen om stärkt inflytande för samerna, vilket är en naturlig del i kyrkans ursäkt till de samiska folken
  • Förslaget om att avveckla det främmande trädslaget Contorta och istället ersätta dessa områden med svensk tall.

Det här saknar vi i utredningen:

• Naturskyddsföreningen hade velat se att målsättningen om avsättningar speglar den faktiska förekomsten av skyddsvärda skogar. Det sammanlagda bidraget från kyrkans skogar i form av frivilliga avsättningar och formellt skydd behöver uppgå till 30 procent, i linje med internationella mål och åtaganden om biologisk mångfald. Skyddet behöver också ha en geografiskt representativ spridning.
  • Naturskyddsföreningen anser att allt skogsbruk i Sverige behöver ställas om till ett naturnära skogsbruk och hade gärna sett att utredningen även uttryckt en sådan ambition på längre sikt.
  • Utredningens förslag till naturnära metoder behöver vara mer i linje med EU-kommissionens principer för “Closer-to-nature-forestry".

mossa, skog, stam, gammal skog, död ved, övervuxen, trädstam, grön, grönt,

Hjälp oss skydda skogen!

Stöd arbetet för våra naturskogar och en skogspolitik som tar hänsyn till skogens alla värden.

Ge en gåva
Gillas av 3