Policy för hållbar samhällsekonomi

Naturskyddsföreningens policy sammanfattar övergripande ståndpunkter i frågor om hållbar samhällsekonomi. Den redovisar Naturskyddsföreningens syn på hur en hållbar samhällsekonomi kan gestaltas – och förslag för att nå dit.

En viktig orsak till klimatkrisen, förlusten av biologisk mångfald och miljögiftskrisen är ett ekonomiskt system som fokuserar på kortsiktig vinning, på bekostnad av naturen. Vi i Sverige står för en större andel av koldioxidutsläppen och använder mer naturresurser per capita än många andra länders invånare. Om alla levde som vi skulle det krävas cirka fyra jordklot. Den ojämlika fördelningen av resurser inom och mellan länder är ett stort hinder för hållbar utveckling och jämlikt välbefinnande för alla människor. Trippelkrisen får allt större ekonomiska konsekvenser för samhällen, företag och enskilda människor.

Principer

Naturskyddsföreningen utgår från fem viktiga principer som vägleder arbetet för en hållbar samhällsekonomi.

• 1
    Naturen sätter gränserna för ekonomin. Människan har ansvar för att förvalta naturen på ett långsiktigt hållbart vis och även för att återskapa och restaurera natur. Det ekonomiska systemet måste anpassas efter naturens förutsättningar.
  • 2
    En ekonomi baserad på de mänskliga rättigheterna. De mänskliga rättigheterna måste vara utgångspunkten för ekonomisk utveckling. Fokus bör vara att garantera materiella, sociala och miljömässiga förhållanden för alla människor.
  • 3
    Principen om gemensamt men olika ansvar innebär att vi har ett gemensamt ansvar för vår gemensamma miljö, men de som bidragit mest till problemen och/eller har kapacitet och resurser att agera har ett särskilt ansvar.
  • 4
    Försiktighetsprincipen innebär att om det finns osäkerhet kring om något kan vara skadligt för miljön så ska det hanteras som att det är skadligt. Det handlar om att ta det säkra före det osäkra.
  • 5
    Principen om förorenaren betalar innebär att den som påverkar miljön ska stå för de kostnader som uppstår, dels för att motverka miljöproblem, dels för skador som drabbar andra.
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!