Rapport: Hållbar utveckling i skolan – vi måste snabba på (2017)
I rapporten kartläggs kommunernas arbete med lärande för hållbar utveckling. Den lyfter också vilka former av stöd kommunerna anser sig behöva för att utveckla sitt arbete med LHU.
Vi uppmanar alla som arbetar med att utveckla arbetet med LHU att ta till sig resultaten och slutsatserna. För att nå målet om en hållbar och rättvis värld måste vi snabbt ge hållbarhetsfrågorna en central plats i den svenska skolan.
2013 genomförde vi en enkätundersökning bland Sveriges kommuner i syfte att ta fram en kunskapsöversikt över hur kommunerna arbetar med lärande för hållbar utveckling i skolorna. Resultatet var nedslående och visade på brister hos både staten och kommunerna.
2017 följde vi upp undersökningen för att kunna presentera en uppdaterad bild. Resultatet av uppföljningen är delvis nedslående. Trots antagandet av de nya globala målen 2015 har ännu inte nödvändiga förändringar inom utbildningsväsendet genomförts.
I många kommuner har Agenda 2030 inte fått någon effekt alls i skolan. Särskilt anmärkningsvärt är att det ser ut att vara slumpartat vilka elever som får en utbildning som genomsyras av hållbar utveckling. Samtidigt konstaterar vi att det finns ljusglimtar. I undersökningen finns flera positiva exempel på kommuner och skolor som arbetar med LHU. Det finns också en kommunal efterfrågan på stöd och statliga insatser för att främja lärandet för hållbar utveckling.