Regeringen skrotar det nya reseavdraget

Reseavdraget är sedan länge en av Sveriges största klimatskadliga subventioner där staten går miste om närmare sex miljarder kronor i skatteintäkter varje år. Reseavdraget skulle förbättras, men kommer istället att orsaka större klimatskadliga koldioxidutsläpp och bli ännu dyrare och orättvisare än tidigare.  Ett svek mot såväl klimatet som landsbygden.

Reseavdraget har funnits i mer än 100 år och skapades för att gynna människor på landsbygden. Men mest har det använts av manliga höginkomsttagare i storstäderna. Reseavdraget i sin nuvarande form är därför både klimatskadligt och orättvist.

Avdraget är en specialregel i lagstiftningen och finns bara i hälften av de rika så kallade OECD- länderna. Avdraget har till 90 procent gått till bilresor trots att endast 60 procent av arbetsresorna sker med bil. 

Våren 2022 firade vi att vårt 30 år långa arbete för att ändra reseavdraget äntligen hade lyckats. Riksdagen klubbade igenom ett förslag som skulle behandla alla färdmedel lika. Dessutom skulle det bidra till minskade utsläpp av växthusgaser och skadliga partiklar när mer miljöanpassade färdmedel uppmuntrades i systemet. Överflyttningen till den mer trafiksäkra kollektivtrafiken beräknades leda till 6 färre döda och 700 färre skadade i trafikolyckor varje år. 

Reformerat reseavdrag bättre för klimatet och mer rättvist

Det reformerade reseavdraget skulle ha gällt alla oavsett vilket färdmedel som används för att ta sig till jobbet. Det nuvarande reseavdraget har till stor del gynnat bilåkande i storstäderna. Det skulle förändras att gälla oavsett färdmedel vid arbetsresor, vilket uppmuntrar fler att åka med kollektivtrafiken i stället för bil. Det särskilda storstadsavdraget för trängselskatt skulle också tagits bort eftersom det bidrar till ökad trängsel och köer.

Det förbättrade avdraget skulle ha baserats på avståndet mellan jobb och bostad, så att den som gör mer hållbara val behandlas lika. Kollektivtrafikanter blir i praktiken ofta utan avdrag.

Beslutet skulle även ha inneburit mer generösa avdrag på landsbygden än i storstäderna. Detta för att jämna ut regionala skillnader i tillgänglighet till arbetsplatsen.

Förbättrade reseavdraget i linje med Naturskyddsföreningens förslag

Den föreslagna reformen låg helt i linje med Naturskyddsföreningens förslag och innebar att avdraget skulle omvandlas till en skattereduktion för att bli likvärdigt för både hög- och låginkomsttagare. Förslaget skulle ge miljövinster, vara mer rättvist utformat och motverka det omfattande fusk som präglar dagens system.

Det skulle bli mer rättvist eftersom avdraget skulle vara lika mycket värt oavsett vilken inkomst du har. Nu kan det vara så att den som tjänar exempelvis 70 000 i månaden och drar av för 25 000 i resekostnader per år får mycket större avdrag än den som tjänar mycket mindre och drar av samma summa. Det har med marginalskatten att göra.

Efterlängtade reformen av reseavdraget uteblev

Men reformen av reseavdraget uteblev. Regeringen skrotade den av miljövänner efterlängtade förbättringen av reseavdragen och behöll i stället det gamla avdraget och ökade dessutom subventionssumman. Lagändringarna trädde i kraft i januari 2023.  

Reseavdraget innebär bland annat att: 

Koldioxidutsläpp och övrig miljöpåverkan, såsom utsläpp av partiklar och kväveoxider, ökar.

De som väljer bilen gynnas mer än andra av reseavdraget.

De som väljer kollektivtrafik förlorar i de flesta fall på nya reseavdraget.

Den miljöskadliga skattesubventionen ökar med sammanlagt cirka 1,6 miljarder kronor 2023.

De kommunala skatteintäkterna beräknas minska med 6,8 miljarder per år vilket drabbar kommunernas ekonomi, särskilt drabbas landsbygdskommuner.

Ekonomiska orättvisor förstärks. Desto högre inkomst desto större skattelättnader. Mäns disponibla inkomst ökar mer än kvinnors.

Hela 290 000 färre personer får rätt till reseavdrag, trots att den totala subventionen ökar. Mer pengar går helt enkelt till färre personer.

Det schablonmässiga avdragsbeloppet per mil, som föreslås höjas från 18,50 till 25 kronor per mil, gäller endast vid bilresor och ges inte till kollektivtrafikresenärer.

Mer om reseavdraget:

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Bli först att gilla!

Relaterat innehåll