RWE Offshore Södra Victoria AB:s överklagande av länsstyrelsens beslut angående tillstånd till vindkraftpark

Naturskyddsföreningens yttrande över RWE Offshore Södra Victoria AB:s överklagande av länsstyrelsens beslut angående tillstånd till gruppstation med vindkraftverk med mera, Hoburgs bank och Midsjöbankarna, sydost om Öland.

• Baserat på förslagen till nya havsplaner är det tydligt att Sverige
    kommer att kunna uppnå målen om förnybar energiproduktion utan att etablera vindkraft i marina skyddade områden. Det finns andra mer lämpliga platser för etablering av vindkraft i Egentliga Östersjön. Natura 2000-området Hoburgs bank och Midsjöbankarna är dessutom avgörande för att skydda den akut hotade Östersjötumlaren och den starkt hotade övervintrande populationen av alfågel. Det är därmed tydligt att detta område inte är en lämplig placering för vindkraft.
  • Det finns idag inget vetenskapligt stöd för att en vindkraftsetablering inte skulle orsaka en väsentlig störning för tumlare eller till och med negativ påverkan på tumlarens bevarandestatus i området.
  • Bolaget har inte heller kunnat visa att tumlare inte kommer påverkas på individnivå. Tumlare är enligt art- och habitatdirektivet skyddade på individnivå i svenska vatten, inklusive Sveriges ekonomiska zon.
  • Naturskyddsföreningen anser att etablering av vindkraft inom detta Natura 2000-område riskerar att utsätta de utpekade naturvärdena för betydande negativ påverkan vilket strider mot art- och habitatdirektivet.
  • Grund för avslag föreligger eftersom den sökta verksamheten kan skada utpekade livsmiljöer och utsätta utpekade arter för en sådan störning som på ett betydande sätt kan påverka bevarandet av arterna i området, enligt 7 kap. 28 b §.Verksamheten strider även mot 4 och 4 a §§ artskyddsförordningen, kravet på icke-försämring i artikel 6.2. art- och habitatdirektivet samt försiktighetsprincipen i 2 kap. 3 § miljöbalken. Verksamheten är således felaktigt lokaliserad och ska avslås jämlikt 2 kap. 6 § miljöbalken.
Pojke, klippor, skärgård, hav, havet, havsklippor, sommar, bad,

Stöd våra hotade vatten!

Hav och sjöar är livsviktiga för vår överlevnad. Bidra till vårt arbete för en tuffare miljöpolitik och skydd av känsliga arter, kuster och havsområden.

Ge en gåva
Bli först att gilla!