Samarbeten med stiftelser: Vildriket

Naturskyddsföreningen har sedan 2016 samarbetat med Vildriket kring uppfödning av vitryggig hackspett. Besökare på Vildriket kan se vitryggig hackspett och lära sig mer om arten och dess hotstatus.

Vildriket i Hälsingland, tidigare känt som Järvzoo, är en djurpark som bland annat arbetar med utrotningshotade djur. Vildriket bedriver uppfödning och utbildning samt arbetar med att sprida kunskap om biologisk mångfald.

Den vitryggiga hackspetten är akut hotad i Sverige. Hackspettens hem, lövskogar med mycket död ved, har avverkats till förmån för mer lönsamma gran- och tallskogar. Det är svårt för vitryggen att hitta föda och bygga bo. Tack vare Naturskyddsföreningens samarbete med Vildriket kan vitryggsungar födas upp och placeras ut i lämpliga lövskogar. Målet är att vitryggen på sikt återigen blir ett naturligt inslag i våra skogar. Idag finns bara ett fåtal vitryggiga hackspettar i det vilda, men vi ger inte upp, utan fortsätter både uppfödning, utplantering, vintermatning och att hålla koll på fåglarna.

Linda Jensen, projektledare projekt vitryggig hackspett
E-post: linda.jensen@naturskyddsforeningen.se

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!