Stoppa försvagningen av miljölagarna
Regeringen håller just nu på att försvaga miljölagarnas grundläggande mekanismer för skyddet av luft, vatten och natur i Sverige. Det handlar om en lång rad allvarliga ingrepp – som kommer att märkas i vardagen, skriver Karin Lexén och Oscar Alarik.
Att Sverige idag har en jämförelsevis ren luft att andas och rent vatten har blivit verklighet tack vare en framsynt politik som skapat miljölagar för att skydda oss. Detsamma gäller strandskyddet och andra regler i miljöbalken som sparat värdefull natur från att byggas bort eller stängslas in.
Men regeringen håller just nu på att försvaga miljölagarnas grundläggande mekanismer för skyddet av luft, vatten och natur i Sverige. Det handlar om en lång rad allvarliga ingrepp – som kommer att märkas i vardagen.
Gång efter annan har enstaka exempel på långa tidsödande miljöprövningar dragits upp som bevis för att miljölagstiftningen måste reformeras – trots att tidsspillan ofta berott på exempelvis bristande underlag från företagen och otillräckliga resurser hos myndigheterna, och inte regelverket i sig. Det är bland annat Svenskt Näringsliv och Timbro som har varit drivande i att påverka politiken att vingklippa miljölagstiftningen.
I våras tillsatte så regeringen en utredning med uppgift att förenkla och förkorta miljöprövningarna för företagen. Nu har förslagen som regeringen beställt presenterats. Det rör sig om ett gediget försök att anpassa miljöbalken till EU:s lagstiftning vilket löser en hel del gamla problem – men allt är inte av godo för miljön och klimatet.
Ett av de mest problematiska förslagen från utredningen är en genväg förbi miljökrav för företag som regeringen anser vara samhällsviktiga. Det innebär att regeringen ska kunna godkänna miljövillkor för bolag som inte klarar miljöprövningen i domstol. Ett annat oroande förslag från utredningen är att ta bort den obligatoriska tillståndsplikten för cirka 60 procent av de verksamheter som i dag måste söka tillstånd. I stället ska dessa bedömas från fall till fall. Det är en avreglering som innebär en ökad risk för att miljöfarliga projekt inte fångas upp av det miljörättsliga systemet.
Utredningen föreslår också att domstolarnas roll kraftigt försvagas. Enligt utredningen ska mark- och miljödomstolarna inte längre pröva de allra största och viktigaste industriprojekten som första instans. I stället ska en särskild prövningsmyndighet inrättas.
Miljötillståndsutredningen är bara ett i raden av förslag på försämringar av miljöskyddet. Några andra exempel är: Strandskyddet ska luckras upp på ett sätt som i förlängningen riskerar att avsevärt försämra allemansrätten. Försvaret ska få nya undantag från miljölagarna – trots att det finns risk för ännu fler oåterkalleliga utsläpp av PFAS till dricksvattentäkter. Skogsavverkningar ska underlättas, vilket kommer att förvärra konflikten med EU-skyddet för kolsänkor och hotade arter. Vidare ska förbudet mot brytning av uran upphävas.
En hel del av försvagningen av miljökraven sker dessutom med missvisande argument: att det ska gå snabbare och lättare för klimatets skull. Men då underskattas miljölagarnas viktiga roll för att säkra minskade klimatutsläpp när industri och andra verksamheter ska etableras eller byggas ut. En snabbare och mer summarisk hantering av svåra miljöfrågor när miljöfarliga verksamheter vill bygga nytt eller bygga ut kommer att både drabba klimatet och medborgarnas miljö.
Det uttalade behovet av en förenklad och snabbare hantering bygger på en missvisande bild av läget. Det finns klar statistik som visar att tillståndsprövningarna inte alls tar så lång tid som det hävdats i debatten – faktum är att regelverket till allra största delen är väloljat och rättvist. Om något så skulle miljölagarna behöva skärpas. Det är viktigt att tillståndsprocesserna är så korta och effektiva som möjligt. Men processerna måste uppfylla sitt syfte – nämligen att skydda miljön och oss medborgare.
De största konsekvenserna kommer att märkas i människornas boendemiljö och i vår natur. Det är först när föroreningar, kalhyggen och stängsel kryper närmare inpå oss i vår vardag vi fullt kommer att förstå effekterna av regeringens politik.
Regeringen måste tänka om. Den svenska miljölagstiftningen har under decennier ställt höga miljökrav på företag, vilket lett till att företagen under lång tid arbetat med att minska sin miljöpåverkan, som i sin tur har skapat konkurrensfördelar och en bättre miljö för alla. Att försvaga miljölagstiftningen är både bakvänt och farligt.
Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen
Oscar Alarik, chefsjurist Naturskyddsföreningen