Svenskar bör endast köpa fem nya plagg om året

Slit och släng-mode är ett monster i garderoben. Under klädhögarna gömmer sig utsläpp och usla arbetsvillkor. Genomsnittssvensken köper 25 plagg per år, många av dålig kvalitet. Ansvaret ligger inte bara hos konsumenten. Modebranschen måste ompröva hur kläder produceras, förvärvas och kasseras, skriver Beatrice Rindevall, Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen upp­manar i artikeln klädbranschen att ta ansvar för sin ohållbara produktion och sina ”smarta” försäljningsstrategier redan nu, och sluta grönmåla en affärsmodell som aldrig kan bli hållbar. Fast fashion är helt enkelt ur mode. Det är dags för klädbranschen att ställa om.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Bli först att gilla!