”Grattis” till Sveriges fulaste parkeringsplats 2025!
Nu är tävlingen ingen vill vinna avgjord, här är de fulaste och ”felaste” parkeringsplatserna 2025! Norrteljeporten – ett typiskt externt köpcentrum – fick överlägset flest röster. Tack till alla som nominerat och röstat!
Varför en tävling om Sveriges fulaste parkeringsplats?
Sedan 1950-talet har bilen bokstavligen invaderat våra städer, och vi har stadsplanerats in i ett djupt bilberoende. Med tävlingen vill Naturskyddsföreningen uppmärksamma att många platser som borde vara till för människor och natur i stället är till för bilar.
Parkeringsplatsen – den bortglömda miljöboven
Parkeringsplatsen är en självklarhet i stadsmiljön. Det är lätt att glömma att den också hindrar bostadsbyggandet, orsakar koldioxidutsläpp, försvårar hanteringen av klimatförändringarnas konsekvenser och tar upp en yta i Sverige som motsvarar hela Göteborg! Läs mer här: Parkeringskrav ökar utsläpp och minskar bostadsbyggandet.
I dag står inrikes transporter för en tredjedel av klimatutsläppen, och vägtrafiken står för merparten av dessa. Vi förtjänar bättre och det är dags att börja prata om och planera för minskat bilberoende.
Här har du hela listan över finalisterna i Sveriges fulaste parkeringsplats 2025:
1. VINNARE: Norrteljeporten, Norrtälje
Ett typiskt exempel på externt köpcentrum som tillåts att breda ut sig med stora asfaltytor kring motorleder i utkanten av svenska städer. Dessa platser dränerar städernas centrum på handel och service och gjuter fast bilberoendet i stadsstrukturen.
2. Norr Mälarstrand, Stockholm
En klassisk och samtidigt väldigt omodern parkering längs vattnet mitt i staden. Det här är en yta som skulle kunna användas för exempelvis rekreation i stället för bilförvaring. Den stora parkeringen kombineras dessutom med en bensinstation. Ett typexempel på hur parkering prioriteras orimligt högt över andra värden i staden.
3. Köksvägen, Umeå
Bredvid Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet breder enorma markparkeringar ut sig. Platsen har utmärkt kollektivtrafik med lokala och regionala bussar samt tåg. Nödvändig parkering från sjukhusets stora uppsamlingsområde kan samlas i parkeringshus. på så sätt kan området i stället omvandlas till en levande stadsmiljö med närhet till det mesta. En växande storstad som Umeå borde använda sin mark på ett bättre sätt än till bilförvaring.
4. Askersund centrum
Askersund är en vacker stad med väl bevarade hus med många gamla träbyggnader runt stora torget. Ett typiskt exempel på den mindre stadens svåra avvägning mellan tillgänglighet för bilar och attraktiv stadsmiljö. Är det verkligen motiverat att upplåta kullerstenstorget till bilförvaring?
5. Centrala Kungälv
Kungälvs egen asfaltsöken. En stor hårdgjord yta centralt i staden i anslutning till Kungälvs gamla stad och med utsikt mot den gamla träbebyggelsen med hus från 1700- och 1800-talet. Marken kan användas så mycket bättre.
6. Stortorget i Örebro
Parkeringar på stadens centrala torg är vanligt förekommande i svenska städer. Stortorget i Örebro ligger centralt i staden. Torget avgränsas av Nikolaikyrkan från 1200-talet, det magnifika rådhuset i nygotisk stil från 1863 – och en asfalterad parkeringsplats. Den här platsen förtjänar att befrias från bilar.
7. Kungstorget, Göteborg
Mitt i Göteborgs stadskärna breder en stor parkering ut sig, bredvid vattnet och parkerna kring vallgraven. Området har mycket god tillgänglighet med kollektivtrafik, och borde användas till något annat.
8. Skanstorget, Göteborg
Den här parkeringsplatsen ramas in av trähusen i gamla Haga, vackra Linnéstaden och Skansen Kronan som byggdes på 1600-talet. Området ligger centralt och har mycket goda kollektivtrafikförbindelser. Platsen skulle kunna omvandlas till ett område för människor och möten.
9. Vinsta, Vällingby
Här har parkeringsytor helt tagit över. En markparkering, bredvid ett parkeringshus, bredvid en ännu större parkeringsplats. Området har ett centralt läge nära kollektivtrafik, och möjligheterna att omvandla det till attraktiv stadsmiljö är goda.
10. Cronqvists gata 2, Malmö
Malmö – parkernas stad eller parkeringarnas stad? Centralt i staden smetar asfalten ut sig över ett omfattande område mellan husen. I en stad som är i skriande behov av parker och bostäder står det en stor ödetomt till parkeringsplats, som förfular staden.
Så gick parkeringsplatstävlingen till
En jury valde ut tio finalister bland de bidrag som skickades in av allmänheten, och vinnarna utsågs genom en öppen omröstning.
Grattis till Kjell Borgström som nominerade det framröstade bidraget och vinner en cykel!
- Reformförslag: Så vill Naturskyddsföreningen att hanteringen av parkeringar ska förändras (PDF)
- Är din ort full av fulparkeringar? Mejla din kommun här!