Vanliga frågor om medlemskap och gåvor
Här hittar du svar på vanliga frågor om medlemskap, gåvor och insamling.
Frågor om medlemskap:
Jag är intresserad av att bli medlem, kan ni berätta mer?
All information om ett medlemskap i Naturskyddsföreningen hittar du här. Vill du hellre prata direkt med oss, är du välkommen att kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08-702 65 77.
Hur förnyar jag mitt medlemskap?
När ditt årsmedlemskap börjar närma sig sitt slut, så skickar vi hem ett nytt inbetalningskort med möjlighet att förlänga medlemskapet. Har du den digitala brevlådan Kivra, kommer din förnyelsefaktura dit. Är du medlem via autogiro förlängs medlemskapet automatiskt varje månad.
Har du inte fått något inbetalningskort, vill bli autogiromedlem eller har andra frågor om ditt medlemskap kan du kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77.
Hur får jag digital faktura?
Vi samarbetar med den digitala brevlådan Kivra för att minska vår klimatpåverkan. Det innebär att våra medlemmar kan ta emot fakturor från oss digitalt. Läs mer och kom igång med Kivra här.
Jag är medlem, var hittar jag mitt medlemsnummer?
På dina medlemssidor, på baksidan av medlemstidningen Sveriges Naturs vänstra hörn eller genom att kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77.
Hur loggar jag in på Naturkontakt?
Om du inte har loggat in på Naturkontakt tidigare behöver du skapa ett konto innan du kan logga in. Registrera dina uppgifter här.
Du behöver ha tillgång till ditt medlemsnummer för att kunna skapa kontot. Följ instruktionerna via länken ovan och du kommer att få ett temporärt lösenord som du sedan kan ändra efter inloggning. Om du nyligen blivit medlem via autogiro så kommer ditt medlemskap bli aktivt när vi får in första medlemsavgiften, vilket sker runt den 28:e varje månad. Om du blivit medlem med årsmedlemskap kommer du kunna logga in inom 2-3 bankdagar när vi mottagit din betalning.
För hjälp angående byta av e-post eller felmeddelande kontakta naturkontakt@naturskyddsforeningen.se eller medlemsservice medlem@naturskyddsforeningen.se.
Hur byter jag krets?
Du blir automatiskt medlem i den lokala krets som är verksam i den kommun där du bor. För att byta krets kan du kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77. Du kan endast tillhöra en krets men du kan byta till annan önskad krets även om du inte bor i kommunen.
Hur bokar jag tågbiljetter med SJ med 10 procents rabatt?
Här kan du boka SJ-resor med 10 procent rabatt om du bokar din resa minst 10 dagar i förväg. Du behöver ingen rabattkod eftersom bokningen sker via din medlemssida. Du omdirigeras sedan till SJ:s hemsida och priser som är rödmarkerade är rabatterade och du fullföljer bokningen där.
Observera att SJ-rabatten inte gäller på familje- och grupperbjudanden, barn- och pensionärsbiljetter, sista minuten-biljetter eller på SJ:s lägsta pris.
Gäller SJ-rabatten hela familjen?
SJ-rabatten gäller hela familjen, dock inte för grupperbjudanden, barn- och pensionärsbiljetter, sista minuten-biljetter eller på SJ:s lägsta pris.
Hur lägger jag till familjemedlemmar till mitt medlemskap?
Om du vill uppdatera ditt familjemedlemskap med övriga i hushållet så att ni alla ingår i medlemskapet eller uppgradera ditt ordinarie medlemskap till ett familjemedlemskap kan du enkelt lägga till dina familjemedlemmar här.
Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?
Vill du få uppdateringar om vilka evenemang, föreläsningar och kampanjer vi har på gång just nu? Och vill du få återkoppling om vad dina pengar går till? Då behöver vi din e-postadress också, eftersom mycket av vår kommunikation sker via den kanalen.
Hur avslutar jag mitt medlemskap?
Kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77 så hjälper vi dig med det.
Frågor om gåvor:
Hur använder ni insamlade medel?
De gåvor som kommer in gör att vi på Naturskyddsföreningen kan arbeta med opinionsbildning och politisk påverkan; lokalt, nationellt och internationellt. Vi uppmärksammar brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete, och lägger fram konkreta, konstruktiva förslag till politiker, företag och allmänhet för en mer hållbar framtid.
Din gåva bidrar bland annat till arbetet för:
- att bromsa klimatförändringarna
- bevarande av biologisk mångfald
- friskare hav och vatten
- ett hållbart och ekologiskt jordbruk
- att minska miljögifterna i vår vardag
- ett hållbart skogsbruk och skyddande av värdefulla skogar.
Kan jag välja vilket ändamål jag vill stödja?
Javisst, du kan antingen välja att ge en generell gåva till vårt arbete för natur och miljö eller stödja arbetet kring ett av våra fokusområden: klimatet, skogen, hav och vatten, ett hållbart jordbruk eller miljögifter. Utöver dessa områden tar vi emot gåvor till specifika projekt. Alla gåvoändamål hittar du här.
Hur sänker eller höjer jag min månadsgåva?
Kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77 så hjälper vi till med detta.
Vart skickar jag ett minneskort?
När du ger en minnesgåva kan du välja ett digitalt gåvobevis (PDF) om du själv vill skriva ut det eller postalt om du vill att vi skickar minnesbladet till begravningsbyrån eller en anhörig. Om du är osäker på vilken begravningsbyrå minnesbladet ska skickas till, kan du fråga anhöriga eller söka på den avlidnes namn på någon av dessa sidor:
Är gåvor till Naturskyddsföreningen avdragsgilla?
Regeringen har bestämt att gåvor till vissa insamlingsorganisationer är avdragsgilla under vissa förutsättningar. Regeln gäller bara gåvor till social hjälpverksamhet och vetenskaplig forskning och tyvärr inte till miljö- och naturvårdsorganisationer. Reglerna finns att läsa på Skatteverket.
Har min beställning gått igenom?
När du lagt din beställning bör du ha kommit till en tack-sida. Du ska även ha fått en orderbekräftelse via e-post. Kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller på 08-702 65 77 om du misstänker att din order inte gått igenom.
Frågor om medlemstidningen Sveriges Natur:
När kommer Sveriges Natur?
Sveriges Natur kommer ut fem gånger per år, som regel i februari, april, juni, september och november.
Kan jag få Sveriges Natur digitalt?
Självklart! Kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77 så ordnar vi det.
Frågor om personuppgifter och kontakt:
Hur hanterar ni mina personuppgifter?
För att kunna hantera ditt köp behöver vi lagra dina personuppgifter. Det gör vi enligt Dataskyddsförordningen (GDPR), vilket innebär att vi garanterar att dina uppgifter skyddas och inte lämnas ut till tredje part. Läs mer här.
Jag vill inte bli kontaktad av er, hur gör jag?
Kontakta oss på medlem@naturskyddsforeningen.se eller 08 - 702 65 77 så hjälper vi till att avregistrera dig från den kommunikation du inte önskar ifrån oss.
Hittar du inte svar på din fråga?
Om du inte hittar svar på din fråga kontakta gärna vår medlemsservice via e-post: medlem@naturskyddsforeningen.se eller på 08-702 65 77.
I samband med högtider och semester kan bemanningen på vår medlemsservice vara begränsad. Kolla alltid här för aktuell information.