Våra segrar inom hållbar konsumtion

Jordens resurser behöver användas bättre, och vi behöver förändra beteenden som skadar vår natur. Naturskyddsföreningen arbetar på olika sätt med konsumentmakt – ett sätt för var och en att ta ställning, sätta ner foten och påverka. Här är några insatser vi är extra stolta över.

Sedan slutet av 1980-talet arbetar vi på Naturskyddsföreningen med konsumentmakt. Vi granskar produkter, butiksutbud och beteenden utmanar makthavare inom politik och företag, sprider kunskap och goda exempel och uppmanar till handling som bidrar till en klokare och mer hållbar konsumtionskultur.  Konsumentmakt är ett sätt att påverka samhället och leder ofta fram till nya politiska krav och skärpt lagstiftning.

Här är några exempel på saker vi är stolta över:  

Bra Miljöval – utmärkt miljönytta 

För att underlätta för dig som konsument att välja bättre varor och tjänster arbetar vi med märkningen "Bra Miljöval". Märkningen bygger på två grundidéer: att naturresurser måste sparas och att den biologiska mångfalden och människans hälsa inte får hotas. Tack vare Bra Miljöval har vattenkraftverk miljöanpassats och de naturliga vattenflödena i älvarna värnats. Ett annat resultat är att den miljöfarliga tensiden LAS i princip har försvunnit från svenska tvättmedel  

Sveriges största klädbytardag  

Vi arrangerar en nationell klädbytardag, som har vuxit och blivit nordisk sedan några år tillbaka. 2019 arrangerades 159 klädbytardagar i Sverige med 17 000 besökare, och 58 000 plagg bytte ägare. De bytta plaggen sparade mycket resurser om man räknar med hur många nyproducerade de ersätter: 43 ton kemikalier, 58 000 kubikmeter vatten och 406 ton koldioxid.  

Miljövänliga veckan   

Sedan 1990 har vi varje år genomfört "Miljövänliga veckan" i Sverige under vecka 40. Numera heter veckan "Green Action Week" även i Sverige. Tillsammans med framsynta företag och aktiva medlemmar har vi gjort rent hus med onödiga kemikalier i tvättmedel, fått bort klorgasblekningen av papper och introducerat KRAV-märkt mat. Mellan 100 och 150 lokalkretsar brukar ha någon form av aktivitet. Den stora kampanjveckan runt om i landet gör intryck och påverkar!  

Green Action Week – samverkan för hållbar tillgång 

"Green Action Week" är en slags global miljövänlig vecka för att främja hållbar konsumtion. Varje år deltar ett femtiotal organisationer i drygt 30 länder. Kampanjens tema har vi gett namnet "Sharing Community". När människor samverkar och delar på produkter och tjänster stärker det lokalsamhällen och skapar sociala nyttor som på samma gång minskar belastningen på miljön. "Sharing Community" fungerar för både människa och miljö.  

Fräsch på riktigt  

Under kampanjveckan "Fräsch på riktigt" skrev 8 000 personer på för ett större utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter i butikerna. Över 1 000 personer provade på att göra egen deo, cerat och torrschampo i våra workshops.  

Kampanjveckor som gav eko 

Innan den första kampanjveckan om kaffe 1995 fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan. Efter tre år med kampanjen "Byt till eko" 2015 ökade  ekoförsäljningen rekordmycket – 39 procent! 

Tyg eller otyg?  

Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil 2007 fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra. Vi granskade också kemikalieinnehållet i handdukar och hittades nonylfenoletoxilat; ett miljögift som svenska reningsverk länge ställt sig frågande till varifrån det kom. Det startade ett arbete i textilbranschen och halterna av nonylfenol minskar nu stadigt i avloppsreningsverken.    

Anti  Scampi  

2011 låg fokus på att välja rätt fisk och skaldjur, framför allt riktade vi in oss mot den skadliga jätteräkan. En film om "Anti Scampi " lanserades och sågs av 100 000 personer och ”levande” jätteräkor pratade med människor på stan. Ett tjugotal restauranger och ICA-butiker slutade sälja scampi efter kampanjen. Ett populärt tävlingsmatprogram meddelade, efter påtryckningar från vår sida, att deltagarna inte får laga jätteräkor i rutan. 

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 3

Relaterat innehåll