Metallerna, miljön och klimatet -
Konferens i Stockholm
15 okt. 2024

Omställning till vilket pris?

Omställningen mot det fossilfria samhället pågår för fullt. Den innebär både nya möjligheter och stora utmaningar för näringsliv, politik och samhälle. EU:s nya lagstiftning om kritiska råvaror innebär en delvis ny spelplan där vissa så kallade strategiska projekt ska ges företräde. Alla är överens om nödvändigheten av att fasa ut fossila bränslen. Men måste vi offra skyddsvärd natur för att rädda planeten?

Prognoser pekar på att vi behöver mångdubbelt mer av vissa så kallade kritiska metaller. Stämmer det – och hur påverkar det i så fall andra livsviktiga miljömål? Vi vill vända på frågorna om hur mycket nybrytning av metaller som krävs, och i vad mån klimatmålen kolliderar med andra miljömål. Gruvbrytning orsakar oundvikligen negativ påverkan på miljön, så hur mycket miljöpåverkan är vi beredda att acceptera för att rädda klimatet? Och vad får detta för konsekvenser för de människor och samhällen som lever nära gruvan?

Möt ledande forskare, beslutsfattare och hållbarhetsexperter från näringsliv, myndigheter och politik på en av årets mest spännande konferenser! Huvudtalare är Simon Michaux som står bakom den uppmärksammade rapporten om framtida råvarutillgångar för Geologiska forskningscentralen (GTK), den finska motsvarigheten till Sveriges geologiska undersökning (SGU).

Konferensen vänder sig till dig som arbetar med dessa frågor, på lokal, nationell eller internationell nivå, och vill ta del av flera perspektiv om metallerna, miljön och klimatet.

Tid: Tisdag 15 oktober kl. 9.15-11.30 med efterföljande lunch
Plats:
Kulturhuset i Stockholm.
Kostnad: Du behöver vara personligt inbjuden och deltagandet är kostnadsfritt.

Varmt välkommen till denna högaktuella och angelägna konferens önskar Naturskyddsföreningen tillsammans med Urbergsgruppen.

Praktiskt om konferensen:

Datum: Tisdag 15 oktober klockan 9.15-11.30 med efterföljande lunch
Plats: Kulturhuset, "Lilla Studion" på gatuplan med egen ingång via Benny Fredrikssons Torg i Stockholm (mitt emot Sergel-fontänen).
Konferensen kommer inte att streamas digitalt.
Tema för konferensen: Omställning - till vilket pris?
Arrangörer: Naturskyddsföreningen och Urbergsgruppen.
Kontakt: Vid frågor kontakta: Marie Kry, marie.kry@naturskyddsforeningen.se

Program 15 oktober 2024

Programmet uppdateras löpande. Klicka på pilarna för att fälla ut programpunkterna.

Pass 1 - Helhetsbilden

Pass 2 - Politiken

Avbokning och byte av deltagare

När du lämnat dina uppgifter kommer de att behandlas av Naturskyddsföreningen. Du har rätt till information om hur dina personuppgifter behandlas och kan läsa mer om det här.