Rädda äpplen

I en tid när hållbarhet och lokal samverkan är viktigare än någonsin, har initiativet äppelräddarna i Laholm blivit en inspirerande möjlighet för gemenskap och miljömedvetenhet. Dessutom syftar initiativet till att rädda äpplen och minska matsvinnet.

En dag av gemenskap och lärande

Den 24 september deltog många i en äppelräddaraktion. Till exempel cyklade deltagarna runt i lokala trädgårdar, plockade äpplen och lärde sig hur man tar hand om dem. Dagen erbjöd en rad aktiviteter, inklusive:

• Göra äppelmos
  • Tillverka äppelringar
  • Pressa äpplen till äppelmust

Deltagarna fick också tips på hur man bevarar äpplen över vintern, vilket hjälper till att minska matsvinnet. Med andra ord fick de konkreta verktyg för att ta hand om sin frukt.

Skapa en äppelräddaraktion i din krets

Att arrangera en äppelräddaraktion är både enkelt och givande. Följ dessa steg för att komma igång:

1. Informera medlemmarna och välj en helg för maximalt deltagande.
  2. Fråga grannar, lokala trädgårdar eller odlare om de har äpplen som behöver plockas. Många trädgårdsägare uppskattar att deras frukt tas tillvara.
  3. Genom att cykla mellan trädgårdarna främjar ni fysisk aktivitet och minskar koldioxidutsläpp.
  4. Efter plockningen är det dags att ta hand om alla äpplen. Bjud in en lokal kock eller expert för att ge råd och tips.
  5. Därefter, dokumentera era erfarenheter och inkludera recept och bevarande metoder.
  6. Använd sociala medier och lokala medier för att marknadsföra er aktion.

Blir det mycket över? Testa att sälja på en marknad, ett sätt att få en extra intäkt till kretsen.

Bygg en gemenskap

Initiativet äppelräddarna handlar inte bara om att plocka frukt; snarare handlar det om att skapa en gemenskap som värdesätter natur och resursbevarande. Genom att förena människor med en gemensam passion för miljön kan ni bygga en rörelse som sträcker sig bortom plockningen av äpplen.

Involvera både nuvarande och blivande medlemmar, då kan ni skapa engagemang på lokal nivå. Äppelräddarna är en chans att göra en positiv inverkan på vår miljö och arbeta mot ett hållbart samhälle.

Vill du veta mer om vårt arbete inom Mat & Jordbruk? Läs mer här.

Låt oss tillsammans rädda våra äpplen! Sprid inspirationen från Laholm till hela landet. Tillsammans kan vi bli Äppelräddarna!

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1