Ordna en skräpplockardag

Vill du göra en konkret insats för naturen? Då kan du ordna en skräpplockardag! Det är enkelt att arrangera, alla kan vara med och ju fler som deltar desto större blir förbättringen.

Gör så här:

• Hitta en plats att plocka skräp på. Det kan vara en skogsdunge, en äng, längs med en cykelväg eller runt barnens lekplats. För sjö- och havsfokus kan ni till exempel välja en kuststräcka vid havet, en strand, en klippa eller vid en insjö eller en annan plats där skräp på land riskerar att hamna i vattnet.
  • Bestäm en dag och tid. Bjud in så många ni kan för att både göra det roligare och för att hinna plocka så mycket skräp som möjligt. Kontakta gärna media också och berätta om aktiviteten.
  • Plocka så mycket skräp ni bara kan. Använd gärna handskar och tänk på att inte störa fåglar och andra djur.
  • Ta hand om det insamlade skräpet. Sortera gärna och återvinn.
  • Ta bilder under plockningen och dela dem i sociala medier för att inspirera och uppmuntra fler att plocka skräp.

Tips för er skräpplockardag

Det går ju självklart att plocka skräp året runt, men vid vissa dagar kan det vara lättare att nå ut i media. Varje år anordnar till exempel Håll Sverige Rent Kusträddardagen i juni och Hela Sverige plockar skräp-dagen i september. Ni kan också ordna en skräpplockardag i samband med Skogsdagarna som Naturskyddsföreningen ordnar i september.

Håll Sverige Rent har även material som ni kan använda för att nå fler, här kan du läsa mer.

Visste du att…

…Organisationen Håll Sverige Rent har sina rötter från kampanjen Håll Naturen Ren som startades 1962 på initiativ av Naturskyddsföreningen.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!