Påverka den lokala livsmedelsproduktionen

Vår nuvarande matproduktion leder till negativa effekter på miljön, som förlust av odlingslandskapets biologiska mångfald och ökad användning av kemikalier. Genom att skapa genomtänkta lokala livsmedelsstrategier kan vi styra utvecklingen i rätt riktning. Här finns vägledning för hur du kan påverka din lokala livsmedelsstrategi i din kommun eller region.

Vad är en lokal livsmedelsstrategi?

En lokal livsmedelsstrategi är en plan som kommuner och regioner kan använda för att främja hållbar matproduktion och konsumtion. Dessa strategier kan innehålla åtgärder för att minska matsvinn, öka andelen ekologiska livsmedel i offentliga upphandlingar, skydda jordbruksmark och stödja lokala lantbrukare. Det finns många vägar in för såväl medborgare som föreningar att påverka de lokala livsmedelsstrategierna. Det ger även Naturskyddsföreningen en chans att se till att klimat och miljö har huvudrollen i strategierna.

Varför är lokala strategier viktiga?

Lokala livsmedelsstrategier spelar en avgörande roll i att skydda vår miljö och säkerställa en hållbar livsmedelsförsörjning. Genom en bra kommunal eller regional livsmedelsstrategi finns chansen att öka tillgången på god näringsrik mat, både för skolor och äldreomsorg och för enskilda. Strategierna kan hjälpa oss att rusta våra landskap så att de både kan fortsätta ge oss mat, rent vatten och göra oss bättre beredda att hantera effekterna av klimatförändringar och följder som torka och brandrisk eller översvämningar.

De skapar även möjligheter för samhällen att minska sin klimatpåverkan genom att främja närproducerade och ekologiska produkter. Genom att aktivt delta i arbetet med hållbar matproduktion och lokala livsmedelsstrategier kan du vara med och forma en mer hållbar framtid.

Så här kan du engagera dig

Vill du påverka matproduktionens hållbarhet i din kommun? Det finns många sätt att engagera sig. Du kan:

• Lämna medborgarförslag om att införa eller stärka en lokal livsmedelsstrategi.
  • Skapa dialog med lokala beslutsfattare. Anordna en utfrågning eller bjud in till ett diskussionsmöte. Hitta inspiration och lär dig mer om att påverka lokalt.
  • Skriv debattartiklar och använd sociala medier för att uppmärksamma frågan och samla stöd.
  • Gå med i Naturskyddsföreningens mat- och jordbruksnätverket där du kommer i kontakt med cirka 600 andra medlemmar som är intresserade av vad vi äter och hur vi odlar. Vi utbyter kunskap, arbetar med kampanjer, ordnar träffar, inspirerar varandra och håller oss uppdaterade i jordbruksfrågorna.

Tillsammans kan vi skapa ett livsmedelssystem som är både ekologiskt och ekonomiskt hållbart, gynnar den biologiska mångfalden och säkerställer en robust matförsörjning för kommande generationer.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!