Bilberoendet i siffror
Vägtrafiken står för 90 procent av Sveriges transportutsläpp
Över 90 procent av klimatutsläppen från inrikes transporter kommer från vägtrafiken, framför allt personbilar. Inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.
Källa: Naturvårdsverket
Regeringens politik ökar utsläppen
Regeringens politik har lett till att klimatutsläppen från transporter ökar för första gången på många år. Enligt Sveriges klimatmål ska utsläppen från inrikes transporter minska med minst 70 procent mellan 2010 och 2030. Med nuvarande utsläppstakt är vi lång väg från att nå målet. I stället har regeringen lagt fram ett förslag på att ändra klimatmålet.
Källa: Naturvårdsverket
✔ Jag vill att regeringen satsar mer på tåg, kollektivtrafik och cykel!
2 miljoner varv runt jorden
Sveriges inrikesresor fördelar sig så här: bilar står för 103 361 miljoner personkilometer, tåg för 12 636 miljoner och flyg för 2394 miljoner. Det motsvarar över två miljoner varv runt jorden med bil, drygt 300 000 varv med tåg och nästan 60 000 varv med flyg.
Källa: Trafikanalys Varv runt jorden, egen uträkning. Ett varv runt jorden = 40 075 km
Personkilometer innebär det sammanlagda antalet kilometer som personerna i ett fordon transporterats.
Så ökar regeringen Sveriges bilberoende
Här är några exempel på åtgärder från regeringen som låser in Sverige i bilberoendet:
Minskat underhåll av järnvägar
Nybyggnation av motorvägar
Skrotat avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag
Skattesänkning på bensin och diesel
Avskaffade stadsmiljöavtal
Minskad service på landsbygden
400 000 kr per timme
Så mycket växer underhållsskulden för Sveriges järnväg, varje timme, enligt DN:s beräkningar från SJ:s rapport Järnvägslyftet. Mellan 2026-2037 kommer underhållsskulden att växa till 79 miljarder, enligt Naturskyddsföreningens beräkningar.
Sänkt bensinskatt gynnar höginkomsttagare
De rikaste tio procenten av svenskarna använder nio gånger mer bränslen än de fattigaste tio procenten. Det innebär att sänkt bensinskatt för alla invånare inte bara är dåligt för klimatet, det gynnar framför allt de allra rikaste.
Vi har förslag för en mer rättvis klimatomställning.
Rättvisa transporter: Här är våra lösningar
Naturskyddsföreningen har 15 konkreta politiska förslag för hur utsläppen från transporterna kan minska samtidigt som rättvisan stärks i samhället. För att samhället ska kunna göra en klimatomställning om behövs ett brett stöd i samhället. Därför är det viktigt att omställningen upplevs som rättvis. Både mellan stad och land, låginkomsttagare och höginkomsttagare. Här är sju exempel: