Låt korna fortsätta beta utomhus på sommaren!

Sverige är det enda landet i EU som ger mjölkkor en lagstadgad rätt till bete. Det är något som de flesta av oss är stolta över. Men beteskravet hotas.

Nyligen presenterade regeringen en utredning som ska arbeta för stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd. Den föreslår att ta bort beteskravet för mjölkkor i lösdrift. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och vissa politiker tycker att beteskravet missgynnar svenska mjölkproducenter i konkurrensen med andra länder som inte har samma krav.

Vissa hävdar också att dagens kor kan må bättre inomhus. Men det är fel! Kornas rätt att beta ute är viktigt både för djuren, den biologiska mångfalden, och för konsumenterna.

Naturskyddsföreningen vill se åtgärder för ökad lönsamhet för betesdriften, men inte på bekostnad av betesrätten. Betande djur är en förutsättning för att bevara biologisk mångfald. Vi behöver fler betande djur i landskapet, inte färre. Vi är övertygade om att beteskravet i längden även gynnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft, eftersom det är det starkaste mervärdet för svensk mjölk och svenskt kött.

Vi är många som under våren stått upp för kornas rätt att beta. Många har gett pengar till vårt arbete för betesrätten. Hittills har vi samlat in över 800 000 kr och det är vi så tacksamma för!

Var med du också!

Tillhör du ett företag och vill ge en företagsgåva till detta ändamål? Gå till vår sida för företagsgåvor och välj område "Mat & Jordbruk odlingslandskap".

Din gåva bidrar till vårt arbete med att:

• Påverka politiker till att behålla, och helst utöka, beteskravet.
  • Arbeta för att EU:s jordbrukspolitik och andra styrmedel ska utformas på ett sätt som gör betesbaserad djurhållning och andra miljövänliga brukningssätt mer lönsamma.
  • Informera konsumenterna om att kunna göra hållbara val i livsmedelsbutiken.
  • Arbeta för att fler djur ska kunna komma ut på bete och att vi ska ha större arealer naturbetesmark i Sverige, genom lagstiftning, ersättningar och andra styrmedel.