Metoder för förändring
För att nå våra mål och i förlängningen uppnå vår vision arbetar vi utifrån fem förändringsmetoder: naturkänsla, engagemang, påverkan, konsumentmakt och samarbete.
För att nå våra mål och i förlängningen uppnå vår vision arbetar vi utifrån fem förändringsmetoder: naturkänsla, engagemang, påverkan, konsumentmakt och samarbete.
Naturskyddsföreningen vill väcka och stärka kärleken till och respekten för naturen. Vi människor är sammanlänkade med och helt beroende av naturen för vårt välbefinnande. Vi har alla ansvar för att ta hand om naturen, för nu levande och kommande generationer.
Att låta våra sinnen vila, att röra oss och bara vara i naturen är något vi mår bra av. Genom att vistas i naturen förstår vi den också bättre och skapar relationer till naturområden, växter och djur. Det kan ofta väcka ett engagemang och en vilja att värna naturen, i både smått och stort. Naturskyddsföreningen folkbildar och ordnar aktiviteter som gör det lättare för alla att upptäcka och uppleva naturen, oavsett ålder, ursprung och förkunskaper.
Förutom att naturen är viktig för folkhälsan, utgör den lokala naturen för många människor och samhällen i världen också den enda möjligheten till försörjning.
Ett framgångsrikt påverkansarbete kräver att vi är många. Vi vill göra det enkelt att engagera sig, oavsett tid och kunskapsnivå, och visa på olika alternativ som passar graden av engagemang. Genom kraftfulla och folkbildande kampanjer och förslag på konkreta miljöinsatser skapar vi möjlighet för alla att stå upp för naturen och ge den en röst.
Vi är en demokratisk folkrörelse som finns i hela landet, där vi möter människor och skapar synlighet för våra frågor. Engagemanget växer i gemenskap med andra. Genom ett inkluderande ledarskap och systematisk kompetensutveckling organiserar vi våra medlemmar för ett långsiktigt engagemang. Våra ledare är relationsbyggare, som vet hur man engagerar och motiverar andra. Tillsammans skapar vi metoder och arbetsformer som hjälper människor att utveckla och fördjupa sitt engagemang och vi arbetar löpande med utbildning och kunskapsinhämtning för att bli ännu bättre på att organisera fler.
Genom föreningens internationella arbete bidrar vi till att stärka miljöengagemanget i andra länder och den globala miljörörelsen. Det finns en mobiliserande kraft i insikten om att många människor i många länder precis som vi verkar för att värna naturen och livsmiljöerna för kommande generationer.
De beslut som fattas idag är avgörande för om vi lyckas skydda livet på jorden och säkra ett gott liv inom planetens gränser. Därför arbetar Naturskyddsföreningen med att påverka beslutsfattare inom politik, näringsliv och offentlig sektor i Sverige, EU och globalt. Grunden för vårt påverkansarbete är folkrörelsens kraft och gedigen kunskap.
Vi påverkar för att ställa om samhället i den takt som krävs. Vi verkar för att företag och offentliga aktörer inte bara ska följa lagar och regler, utan också gå före och visa vägen.
I vårt påverkansarbete arbetar vi konstruktivt och i dialog för att identifiera problem och föreslå lösningar. Våra förslag bygger på sakkunskap, god kännedom om politiska processer och långsiktighet.
Vi påverkar genom direkta kontakter och dialog med företrädare för politik, näringsliv, myndigheter och organisationer. Vi medverkar i utredningar och referensgrupper samt svarar på remisser för att påverka beslut genom formella processer. Vi granskar, driver kampanjer och gör utspel för att bilda opinion för våra förslag och påverka aktuella processer. Vi påverkar också genom att överklaga ärenden med betydande miljöpåverkan och driva miljörättsliga frågor av strategisk betydelse.
När människor går samman, motiverade och beredda att driva på, kan de påverka samhällsutvecklingen. Sociala rörelser är viktiga för att skapa systemförändring. Det stimulerar företag att utveckla sina affärsidéer och ger politiken mod att stärka regelverken.
Nyckeln till nya konsumtionsmönster är att människors attityder och beteenden förändras. Naturskyddsföreningen stödjer privatpersoner, företag och offentliga uppköpare att göra kloka val som bidrar till en hållbar konsumtionskultur. Konsumentinformation om till exempel skadliga kemikalier och fördelar med ekologisk mat uppmuntrar till attityd- och beteendeförändringar. Miljömärkning och vägledning till mer resurseffektiva val gör det lättare att välja rätt. Offentlig upphandling är ett sätt att ställa miljökrav på varor och tjänster, vilket också gör utbudet mer hållbart.
Med aktiva medlemmar och nätverk verkar Naturskyddsföreningen på olika plan för att främja hållbara konsumtionsbeteenden. Vi driver också på för regelverk och styrmedel som styr mot hållbarhet. Arrangemang och aktiviteter erbjuder människor ett viktigt och roligt sammanhang som bidrar till att forma gemensamma hållbara normer som grund för hållbara livsstilsval och sociala rörelser.
En förutsättning för att lyckas lösa dagens och framtidens utmaningar är att samarbeta med andra. Naturskyddsföreningen samarbetar därför med andra organisationer, nätverk, företag och myndigheter på olika nivåer, i såväl Sverige och EU som i andra delar av världen. Genom samarbeten når vi inte bara fler grupper i samhället – att gå samman och tala med en gemensam röst kan också förstärka ett budskap, förslag eller krav.
Samarbete med andra aktörer innebär ett viktigt samspel och lärande där föreningen påverkar och påverkas. Samarbetspartners miljöarbete och trovärdighet på miljöområdet är avgörande för föreningens beslut att ingå samarbeten. Vi samarbetar dock inte bara med aktörer som redan bedriver ett aktivt miljöarbete, utan där störst miljönytta kan uppnås.
I många länder påverkas föreningens samarbetsorganisationer av det krympande utrymmet för civilsamhället. Också i Sverige finns det krafter som söker minska civilsamhällets inflytande. Att vara en röst för civilsamhällets rätt att verka är därför en viktig del av vårt internationella samarbete