Ballongbilen (F-6)

Bilar behöver bränsle för att kunna köra. Kanske kommer energin från bensin, biogas eller elektricitet. I det här experimentet får eleverna bygga bilar som får sin energi från en uppblåst ballong.

Ämnen: Ke, Fy, Tk, NO

Tid: Ca 60 min

Länk till läroplanskopplingar: åk 1-6

Målet med Ballongbilen är att eleverna ska göra egna konstruktioner, utveckla dessa samt koppla arbetet till energi och transporter och dess påverkan på miljön.

Material

  • Leksaksbil
  • Tejp
  • Sax
  • Sugrör
  • Ballong
  • Om eleverna tillverkar egna bilar behövs gamla mjölkkartonger, blomsterpinnar och trähjul eller hjul från dryckesförpackningar

Genomförande

Förklara uppgiften för eleverna. De ska med hjälp av materialet bygga en bil med en ballong som ”motor”.

rXs1lGizSbI poster image
  1.  Visa instruktionsfilmen och dela ut elevinstruktionen.
  2. Om eleverna ska tävla med sina bilar är det bra att tillsammans bestämma tävlingsklasser och vilka regler som ska gälla. Är det snabbast, längst eller snyggast som gäller och hur många försök per bil?
  3. Låt eleverna utveckla sina bilar i flera omgångar.
  4. Låt eleverna dokumentera hur de utvecklar sina bilar med skisser och text.

Att samtala om

  • Var får bilen sin energi från?
  • Varför stannar bilen när den rört sig en bit?
  • Hur kan bilen förbättras så att den kör längre?
  • Vilka olika bränslen kör bilar med?
  • Vilka för- och nackdelar finns med olika typer av bränslen?

Fysik

  • Beskriv energiomvandlingarna som sker för att bilen ska rulla.
  • Varför stannar bilen när den rört sig en bit?
  • Var har energin tagit vägen när bilen stannat?

 Kemi

  • Vilka olika bränslen kan bilar köras med?
  • Vilka för- och nackdelar finns med olika typer av bränslen?

Biologi

  • Hur påverkas naturens ekosystem av fossila bränslen?
  • Vad händer när de fossila bränslena tar slut?

Förklaring

Lungorna behöver energi för att blåsa upp ballongen, och den energin kommer från frukostmackan i morse eller kanske middagen igår kväll. Matens energi kommer i sin tur från den förnybara energin i solens strålar, som växterna fångat in genom fotosyntes.

Energin i maten vi äter omvandlas sedan rörelseenergi i våra kroppar, som lungorna sedan kan använda för att trycka in luft i ballongen. Allteftersom ballongen fylls överförs energin till luften inuti ballongen och så länge som ballongen är stängd lagras energin där.

När ballongen öppnas omvandlas den lagrade energin till rörelseenergi. Luften far åt ett håll och ballongbilen far åt det andra hållet (enligt principen om att en kraft åt ett håll alltid förutsätter en kraft åt andra hållet).

Nyckelord: experiment, labbrapport, undersökning, energikällor, transport, energiprincipen, gruppuppgift, aktivitet, tävling

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Bli först att gilla!

Relaterat innehåll