Become a guide (F-9)
Övningen stimulerar elevernas förmåga att kommunicera på ett annat språk på ett lustfyllt sätt. Kul att använda som förflyttningsövning eller för att lära känna en ny plats.
Ämnen: En, Idh
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-9
Material
Genomförande
Eleverna delas in i par där en ska agera guide och den andra är en turist som ställer nyfikna frågor. Det är viktigt att båda är aktiva, guiden vet allt om det som syns och turisten vill veta allt om detta. Eleven som är guide kan förstås utgå från sin egen kunskap och erfarenhet i sin roll. Om guiden inte vet svaren på riktigt får den använda fantasin och sin förmåga att dramatisera. Det viktiga är att låta så övertygande som möjligt.
För de som behöver starthjälp går det att förbereda kort där det står antingen frågor till turisten eller inledningar på meningar till guiden. Det kan exempelvis stå "On the left side you can see…", "This is the place where…", "Can you tell me about this strange thing?" eller "Why is this building placed here?" Eleverna kan själva skriva dessa hjälpkort.
Varianter
Arbeta vidare och diskussion
Att guida en person är en bra förberedelse för att guida fler personer. Eleverna kan ta reda på fakta om en speciell plats i skolans närhet och sedan guida i mindre eller större grupper.
© Robert Lättman-Masch och Mats Wejdmark, Nynäshamns Naturskola.
Nyckelord: Kommunikation, dialog, dramatisering, samtal, fraser, presentationer, biologisk mångfald, utomhus, aktivitet, lek, natur.