Bi-leken
I denna övning får eleverna komma ut och röra på sig samtidigt som de lär sig om bin och naturen.
Ämnen: Idh, NO
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-3
I denna övning får eleverna komma ut och röra på sig samtidigt som de lär sig om bin och naturen.
Stödmaterial: Faktablad: Bin - små flitiga trädgårdsmästare
Genomförande
Förklara reglerna för eleverna innan ni börjar leken:
- I leken kan man vara antingen blomma, bi eller fågel
- Blomma: För att visa att man är blomma håller man ut sina händer runt huvudet som kronblad. En blomma rör sig väldigt långsamt och säger blomeliblomeliblom.
- Bi: för att visa att man är bi flaxar man med händerna nära kroppen och säger zumzumzum. Bin rör sig fram och tillbaka mellan blommorna.
- Fågel: för att visa att man är fågel flaxar man stort med armarna och säger kvittedevitt kvidevitt.
- Alla börjar leken med att vara blommor.
- När två blommor möts kör de sten-sax-påse med varandra (bäst av tre). Den som vinner förvandlas till ett bi. En blomma kan bara köra sten-sax-påse med en annan blomma.
- När två bin möts kör de sten-sax-påse med varandra (bäst av tre). Den som vinner förvandlas till en fågel. Ett bi kan bara köra sten-sax-påse med ett annat bi.
Lek leken med eleverna, gärna utomhus. Leken är slut när alla blivit fåglar utom en blomma och ett bi.
Varianter och tips
- Övningen görs med fördel utomhus men kan också göras inomhus, exempelvis i idrottshallen.
- Prova gärna att låta eleverna själva hitta på rörelser och ljud som passar för blomma, bi och fågel.
Diskussionsfrågor om bi-leken
Pausa leken och samtala med eleverna.
- Varför vill bin komma till blommor?
- Varför är det viktigt för blommor att det finns bin?
- Kan eleverna komma på några förvandlingar i naturen? Ge exempel med larv, puppa, fjäril. (Äppelskrutt, frö, grodd, planta, äppelträd, äppelblomma, äpple)
- Vad behövs för att starta en förvandling i naturen? (Solenergi, vind, värme, regn, pollinering, årstidsväxlingar)
Nyckelord: bileken, lek, tävling, ute, rörelse, bin, pollinering, kretslopp, ekosystem.