Ämnen: Idh, Sv
Tid: 30-60 min
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-9
Genomförande - fyra förslag
- Skriv ut de sex olika casen: Nödig, Önskehunden, Genvägen, Orientering, Tältnatten, och Korvgrillning. Dela in eleverna i grupper om ca tre personer. Ge varje grupp ett case att läsa och diskutera. Uppmuntra eleverna att resonera kring hur de själva skulle agera i situationen, vad allemansrätten säger och varför det spelar roll.
- Se punkt 1. Ge därefter grupperna tid att förbereda sig och låt varje grupp spela upp sitt case som ett rollspel/minidrama.
- Läs olika case i mindre grupper eller i helklass. Be några frivilliga elever spela upp situationen och hitta på ett sätt som de agerar. Om någon bland åskådarna har ett annat förslag eller lösning på hur man kan agera så säger de ”stopp” och byter ut en person på scenen och provar sin idé. Följ upp med diskussioner kring vad som hände, vilka konsekvenser det kan ha och vad allemansrätten säger.
- Låt eleverna skapa egna case utifrån allemansrätten. Använd gärna elevernas egna case som underlag till diskussioner eller rollspel.
Tänk på! Att vid rollspel/miniteater använda andra namn än elevernas egna, så att de lättare kan gå in i en roll och utforska situationen.
Case 1: Nödig
Det är klassens årliga friluftsdag. Ni har åkt buss till ett naturreservat ungefär en halvtimme bort från skolan. Du och din kompis har fått i uppdrag att hitta löv på marken från så många olika träd som möjligt. Ni är mitt i skogen när du plötsligt blir akut bajsnödig.
Vad gör du? Vad säger allemansrätten?
Detta gäller: Toalettbestyr - se s. 18 (Naturvårdsverket)
Lästips: Nöden har en lag (artikel i Sveriges Natur)
Case 2: Önskehunden
Din högsta önskan har gått i uppfyllelse, du har fått en hund. Det är en fin morgon i mitten av maj när du tar en promenad med hunden ner till sjön i närheten av er lägenhet. Du vill låta din hund få springa lös en stund. Du ser inga andra hundar eller människor i närheten.
Vad gör du? Vad säger allemansrätten?
Detta gäller: Hundar i naturen (Naturvårdsverket)
Case 3: Genvägen
Du har precis flyttat. Att cykla till skolan tar nu tjugo minuter. Om du istället tar grusvägen mellan din grannes två åkrar tar det bara fem minuter. Din mamma säger att du har rätt att cykla den vägen, men din granne säger att den är hans privata väg och att du måste välja den längre vägen runt.
Vad gör du? Vad säger allemansrätten?
Detta gäller: Cykling (Naturvårdsverket)
Case 4: Orientering
Idrottsläraren på din skola arrangerar varje år orientering under en höstvecka. Hon skapar olika banor i närnaturen runt skolan genom att hänga upp kontroller i vitt och orange. När du och din kompis är ute och orienterar kommer en man fram till er. Han säger irriterat att ni ska hälsa er lärare att hon måste ta ner kontrollerna för att de stör miljön.
Vad gör du? Vad säger allemansrätten?
Detta gäller: Orientering (Naturvårdsverket)
Case 5: Tältnatten
Det är snart sommarlov och du och din mamma har planerat att rivstarta ledigheten med en tältnatt. Det tar en knapp halvtimme från där ni bor att cykla till ett mysigt skogsområde och det ser ut att bli fint väder. Du berättar om era planer på skolavslutningen och åtta klasskompisar och deras föräldrar vill också följa med. Som tur är lyckas alla låna ihop egna tält.
Vad behöver ni tänka på? Vad säger allemansrätten?
Detta gäller: Tältning (Naturvårdsverket)
Case 6: Korvgrillning
Det är sommarlov och riktigt varmt ute. Du och två kompisar tar för femte dagen i rad cykeln till en sjö för att bada och svalka er. Ni blir snart hungriga. Då tar din ena kompis fram korv och korvbröd ur väskan. Hon sätter sig för att tälja grillpinnar och ber er att gå och hämta torra pinnar så att ni kan göra upp eld. Du känner dig osäker på om ni får grilla där ni är. Och om du får hämta pinnar att elda med.
Vad gör du? Vad säger allemansrätten?
Detta gäller: Elda i naturen (Naturvårdsverket)
Mer om allemansrätten
Nyckelord: rätt, fel, djur, natur, utomhus, tema, friluftsliv, friluftsdag, skog, diskussion, diskussionsfrågor, drama, rollspel, aktivitet.