Ämnen: Bi, Idh, NO
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-9
Genomförande
- Introduktion: Klassen ställer sig i cirkel. Förklara att aktiviteten illustrerar livets utveckling på jorden och att vattnet har haft central betydelse för evolutionen. Eleverna ska gestalta olika steg i denna utveckling, men att det är ovisst vilket stadium de kommer att nå.
- Eleverna kommer överens om hur många djur som ska vara med i kedjan. Beroende på elevernas förkunskaper får de hjälp vägen genom evolutionskedjan. En bra kedja att följa är a) Amöbor b) Kräftdjur c) Fiskar d) Groddjur e) Kräldjur (dinosaurier brukar det bli) f) Fåglar g) Apor och h) Människor.
- Sedan bestämmer eleverna hur djuren ska levandegöras. Hur rör sig och låter till exempel en groda eller en apa? Och människan? (brukar ofta bli en sittande figur som tittar på sin smartphone)
- Aktiviteten börjar med att alla är simmande amöbor och rör sig fritt ute på världshaven. När två amöbor möter varandra utmanar de varandra i den bekanta leken ”sten-sax-påse”. Den amöba som går segrande ur duellen rör sig vidare i havet som en kräfta och letar upp en annan kräfta, därefter en fisk och så vidare. Den som förlorar duellen fortsätter som amöba och hittar en ny artfrände som utmanas i sten-sax-påse. Ingen kan gå bakåt i evolutionen.
- Övningen bryts när fyra eller fem elever har nått hela vägen till människa och sökt upp varandra i en liten grupp. Vissa elever kommer då fortfarande att vara amöbor och vissa fiskar, ungefär som det förhåller sig i verkligheten. Be några av eleverna att berätta vilket stadium de slutade som.
Varianter
Anpassa antalet steg i evolutionen efter elevernas ålder, bland de yngsta kan fyra steg räcka.
Arbeta vidare och diskussion
- Många frågor kan kopplas till aktiviteten och bör utformas efter elevernas ålder och förkunskaper, till exempel: Hur har forskningen kommit fram till teorin om evolutionen? Hur förklarade människor livets utveckling förr? Utvecklas fiskar och människor fortfarande och på vilka sätt? Hur påverkar människan evolutionen?
- Försök att hitta så många som möjligt av de olika djuren ur evolutionskedjan kring ert vattenbryn med hjälp av en sökande blick, håv och fiskespö. Låt eleverna föra protokoll över sina iakttagelser. Aktiviteten kan såklart också i vidare mening vara en god introduktion för att arbeta med ämnesområdet ”evolution” både utomhus och i klassrummet.
Nyckelord: Evolution, världsbild, lek, lekar, rörelse, aktivitet, kretslopp, utomhus, djur, natur, näringskedja.