Gilla naturen 2022 – skoltävling om allemansrätten
Skoltävlingen Gilla naturen pågick under september och oktober 2022 och här presenteras vinnarna!Ett stort tack till alla skolor som deltagit i Gilla naturen 2022!
Publicerad 10 aug, 2022 • 4 min att läsa
dela
Vinnarna i Gilla naturen 2022
Gilla naturen 2022 har haft fokus på allemansrätten. Tävlingen har gått ut på att illustrera något eleverna lärt sig om allemansrätten genom en bild tillsammans med en kort beskrivning.
Här är vinnarbidragen i de fyra tävlingskategorierna:
Kategori förskoleklass–åk 3
Nyhammars skola, förskoleklass, Ludvika kommun Bidrag: Skogens lag! Beskrivning: Vi har under hösten tillbringat mycket tid i skogen där vi både lärt oss om det som finns och bor där men också om bokstäverna i alfabetet. Vi har lärt oss att man inte får STÖRA och inte FÖRSTÖRA vår fina skog och natur. Men vi har också lärt oss att vi får plocka bär och svamp, vilket vi gjort i mängder. Vi har lärt oss att man inte får bryta grenar eller träd, men man får gärna bygga kojor och skriva med hjälp av pinnar som redan ligger på marken. Vi har lärt oss att man alltid tar med sig skräpet hem och ser vi någon som inte gjort det, plockar vi upp skräpet så att vår natur mår bra. Vi har lärt oss att naturen är till för oss alla så länge vi inte stör och inte förstör, det är skogens lag!
Juryns motivering: Nyhammars skolas förskoleklass presenterar på ett kreativt sätt allemansrättens gyllene regel. Vilken fantastiskt härlig idé att kombinera lärande om naturen och allemansrätten med träning av alfabetet!
Kategori åk 4-6
Rörviks skola, klass 6, Sävsjö kommun Bidrag: Man får inte rida på en odlad åker Beskrivning: Vi har tittat på flera filmer, diskuterat planschen som ni har, lärt oss begreppen till "ta hatten" och avslutat med tipsrundan. Vi kunde mycket innan men har lärt oss mer om eldningsförbud, hur hästar får röra sig i naturen och om olika djur och naturskydd.
Juryns motivering: Med humor gestaltar eleverna vad allemansrätten säger om ridning i naturen. Hoppas att ni får många härliga naturupplevelser och att kunskaperna om allemansrätten blir en riktig käpphäst (bildligt talat) framöver!
Kategori fritids
Krungårdsskolans fritidshem, avd Björkdungen 2-6, Mönsterås kommun Bidrag: Campingturen Beskrivning: Vi har lärt oss att man får tälta i naturen 1-2 nätter, om inget annat anges, så länge man inte stör eller förstör något. Vi kan elda en brasa om det inte finns någon brandrisk eller där det inte finns några klippor. Det skräp vi tar med oss tar vi också med oss hem. Om vi måste göra våra behov vet vi också hur vi ska göra. Bär och svampar är ok att plocka. Går vi igenom en grind till en hage måste vi stänga efter oss. Vi visar hänsyn mot djur, natur och människor.
Juryns motivering: Vad behöver man tänka på under en campingtur? Bidraget samlar flera av allemansrättens regler och förmedlar att eleverna på Krungårdsskolans fritidshem har stenkoll. Oavsett om det handlar om brasor, bär eller bajs så vet de vad som gäller!
Kategori åk 7–gymnasiet
Kulturskolan Raketen, klass 9, Stockholms stad Bidrag: Inte störa och förstöra - njuta av naturen Beskrivning: Klass 9 har lärt sig att bygga vindskydd och njuter av en kopp varm choklad som de värmt på ett stormkök. Vi har lärt oss om att det är viktigt att samtidigt som en njuter av naturen så behöver en tänka på att lämna platsen så som den var när en kom dit. Viktigt att ta med sitt skräp hem. En får övernatta något dygn på samma ställe. Juryns motivering: Vindskydd och varm choklad – Kulturskolan raketens bild sprider myskänsla deluxe! Genom bidraget sammanfattas hur allemansrätten handlar om att njuta av naturen utan att lämna några spår efter sig.
Hedersomnämnanden
Massor av tävlingsbidrag skickades in från skolor runt om i landet. Juryn hade ett riktigt klurigt jobb att utse en vinnare i varje kategori. Juryn vill därför ge hedersomnämnanden till några fler bidrag, utöver de vinnande, som de fastnade lite extra för.
Naturskyddsföreningen vill också rikta ett stort tack till alla skolor som deltagit i tävlingen!
Bild 1 av 12
Aspebodaskolan, klass 2, Falu kommun Bidrag: Va Mogen! Skydda Skogen! Beskrivning: En gång i veckan har vi gått ut i naturen och pratat om hur vad som är tillåtet att göra. Vi har jobbat med ''Finn fem fel'' även kollat på klipp om allemansrätten. Bilden har barnen själva fått organisera, eleverna försöker visa bland annat att man inte får bryta av grenar, att man får elda om man gör det på rätt sätt, att man, om man måste göra nummer två ska man gräva ner det! Vi har haft väldigt kul! Juryns kommentar: Toppenbra iscensättning av eleverna – vilken händelserik bild! Och vad lyxigt att ha en sådan utsikt från grillplatsen!
Bild 2 av 12
Krylbo skola, förskoleklass, Avesta kommun Bidrag: Inte störa och Inte förstöra Beskrivning: Vi har lärt oss massor men i dag när vi kom till skogen var Stök-Anna där och skräpade ner, förde liv och ville bryta av grenar från träden att bygga kojor med. Vi var tydliga med att säga STOPP och tala om att man får INTE STÖRA och INTE FÖRSTÖRA. Man ska vara rädd om naturen och ta hand om den. Stök-Anna blev riktigt uppläxad och vi städade upp allt skräp och lekte sedan fint i skogen där vi byggde kojor och letade efter småkryp. Juryns kommentar: Vilken spännande upplevelse skogen och vad modigt att säga åt Stök-Anna och berätta vad som gäller!
Bild 3 av 12
Östrabyskola, förskoleklass, Hörby kommun Bidrag: Vara rädd om träden Beskrivning: Vi pratar varje vecka när vi kommer till skogen om allemansrätten. Vad som är ok och inte. En vecka kommer en pojke fram till mig och frågar om vi inte kan göra om kojan som finns i skogen, men som nu nästan har rasat ihop. Jag frågar hur han tänker att vi ska gå till väga. Då berättar han för mig att han tänker att vi får ta bort det som är där och sen får vi börja om. Jaha, hur då? Vi lägger alla pinnar i en hög, så kan vi ju använda de sen igen. Vi får ju inte skada träden! Bilden är när kojan är återuppbyggd av pinnar från gamla kojan. Juryns kommentar: Klokt! Vad fint att få ta del av er berättelse om hur ni tänkte och gjorde för att förvandla en gammal koja till en ny.
Bild 4 av 12
Bergvallaskolan, klass 6, Motala kommun Bidrag: Naturkonst Beskrivning: Under flera lektioner har vi pratat kring vad en får och inte får/bör göra i naturen. Vi samlade material och skapade ett arrangemang med skogstema där vi pratade kring vad som var lämpligt att plocka och i hur stor mängd. Arrangemanget har sedan använts till att tex studera mossor och lavar på närmre håll samt få en förståelse för att de tex behöver få duscha för att överleva och inte torka ihop. Vi har lärt oss att vi behöver ta hand om naturen och att växterna i naturen mår bäst i att vara där de växer. Juryns kommentar: Vilket vackert arrangemang och vad roligt att få inblick i hur ni arbetat med naturföremål genom konst och kunskaper.
Bild 5 av 12
Haganässkolan, klass 4A och 4 B, Åstorps kommun Bidrag: Studieglädje i naturen Beskrivning: Haganässkolans årskurs 4-elever har arbetat med Allemansrätten i flera veckor. Med hjälp av material från Naturskyddsföreningen och Håll Sverige Rent har vi spelat memory, skrivit texter, diskuterat, resonerat, promenerat, använt begreppskort och applicerat alla våra kunskaper ute i naturen (Söderåsen). Eleverna hälsar att projektet har varit otroligt roligt och lärorikt. Lärare Sabina hälsar att hon är otroligt stolt över sina "Haganäsare". Bilden visar två elever som blickar ut över Söderåsen efter att ha sett till att grinden till hagen är stängd. Juryns kommentar: Vad kul att höra att ni haft roligt och lärt er mycket! Det låter som att ni haft ett variationsrikt arbete och utforskat allemansrätten rejält i både teori och praktik.
Bild 6 av 12
Backa friskola, klass 5-6, Karlstads kommun Bidrag: So wrong! Beskrivning: Några saker man inte få göra ute i naturen. Elda på klippa. Slänga skräp. Skada levande träd. Störa djur. Förstöra i naturreservat. Varning! Gör inte som oss… Juryns kommentar: Eleverna visar med humor och kreativitet hur man INTE ska bete sig i naturen. Spännande också med en krokodil på besök i Värmlands skogar…
Bild 7 av 12
Nya Rydsskolans fritids, avdelningar F-1, Linköpings kommun Bidrag: Avdelningar F-1 Beskrivning: Vad är ett träd? Vi har reflekterat kring trädets roll och vårt ansvar i naturen. Vi har samlat pinnar från marken och reflekterat över vad och hur man får elda i skogen. Vi tittade närmare på hur trä som material kan variera och vara till nytta för många arter. Som ett sätt att visa vår uppskattning för dessa hjältar, ritade vi några av skogens träd på papper med kol som båda är gåvor från träden till oss. Juryns kommentar: Det låter som att ni haft ett givande och insiktsfullt arbete om träden och skogen. Vilka fina konstverk eleverna gjort!
Bild 8 av 12
Sandhultskolan Fritids, Borås stad Bidrag: Kort och gott på vilken rätt blir du aldrig mätt? Jo allemans"rätten". Beskrivning: Vi har lärt oss att vi får vistas i skogen och plocka bär och svamp. Vi pratar också mycket om att vi ska vara rädda om djur och natur. Vi matar fåglar och sätter upp fågelholkar samt planterar blommor som bina tycker om. Vi har turen att skogen utanför fönstret på vårt fritids. Det kommer både hasselmöss och ekorrar och besöker oss. Juryns kommentar: Vi håller med, det är svårt att bli mätt på allemans-rätten! Vad härligt med en skog så nära fritids och heja er som hjälper djuren med mat och bostad!
Bild 9 av 12
Bergetskolans fritids, Orsa kommun Bidrag: Allemansringen Beskrivning: Här sitter vi i allemansringen, en ring där alla får plats och där vi lär oss om allemansrätten. Denna dag är det 54 barn på fritids i ålder 6-10 som skanderar "inte störa, inte förstöra", ett självklart motto på våra utedagar. Denna dag jobbade vi med att bygga egna träd av skogsmaterial, men var får man ta material och varför? Vi lärde oss om vad man får plocka i naturen och inte och att när vi är klara får vi endast ska lämna fotspår efter oss. Juryns kommentar: Vilken härlig ring! Det låter att ni har haft en väldigt rolig utedag.
Bild 10 av 12
Fränstaskolan, klass 8B, Ånge kommun Bidrag: Inte störa, inte förstöra Beskrivning: Vi ska alltid tänka på insekterna, djuren och allt som bor i naturen. Juryns kommentar: En bild med humor och en kort men kärnfull beskrivning!
Bild 11 av 12
Anpassad gymnasieskola, Holavedsgymnasiet, AHV, Tranås kommun Bidrag: Gilla att grilla - på rätt plats! Beskrivning: Genom att se filmer och jobba med annat skolmaterial har vi lärt oss att man måste respektera naturen och djuren. Naturen är allas hem som man måste vara rädd om. Juryns kommentar: Bilden utstrålar så mycket glädje och värme. Och vi håller med; naturen ska vi vara rädda om!
Bild 12 av 12
Lerums gymnasium, klass BF2, Lerums kommun Bidrag: Den gyllene regeln Juryns kommentar: Klassen har skickat in en TikTok där de visar och berättar vad de lärt sig om allemansrätten. Det var inte helt enligt tävlingsreglerna men vi uppskattar initiativet.