Lgr22
Övergripande kunskapsmål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- kan lära, utforska och arbeta både själv- ständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
Betygsgrundande förmågor
Övningen kan bidra till att utveckla förmågan att:
Ge: Kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Bi: Kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Bi: Förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Sv: Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Sv: Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Bl: Förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet.
Bl: Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Sl: Förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Tk: Förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Ge: Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap.
Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Bi: Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och eko- systemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
Sv: Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Bl: Framställning och berättande av informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
Sl: Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
Resurshushållning genom återbruk av material.
Tk: Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.