Lgr22
Övergripande kunskapsmål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsam- mans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
Betygsgrundande förmågor
Övningen kan bidra till att utveckla förmågan att:
Ge: kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Bi: kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Bi: förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Sv: förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Sv: anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Bl: förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet.
Bl: kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Sl: förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Tk: förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Ge: Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.
Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara natur- resurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
Bi: Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
Sv: Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
Bl: Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
Sl: Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Jämförelser mellan olika slöjdmaterial utifrån deras kvalitet och påverkan på miljön, till exempel mellan natur- och konstmaterial, förnybara och icke förnybara material.
Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
Tk: Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik.