Lgr22
Övergripande kunskapsmål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
Betygsgrundande förmågor
Övningen kan bidra till att utveckla förmågan att:
Ge: kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Bi: kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Bi: förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Sv: förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Sv: anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Bl: förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet.
Bl: kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Tk: förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
Ge: Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
Bi: Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Sv: Muntliga presentationer och muntligt berättande.
Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
Bl: Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
Tk: Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.
Egna konstruktioner där man använder enkla mekanismer.