Gör en skräpkarta! (F-6)
Vilket är det vanligaste skräpet runt omkring oss? Hur har det hamnat där? Här får eleverna först ta del av berättelsen om kossan Tora och reflektera över konsekvenser av nedskräpning. Sedan ger de sig ut på promenad för att dokumentera skräp i närmiljön, för att slutligen skapa sin egen skräpkarta.
Ämnen: Bi, bl, NO
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-6
Material
- Filmklipp/artikel om Kossan Tora (Aftonbladet)
- Lärplatta eller mobil att fota med
- Papper och pennor
Genomförande
Introduktion: Kossan Tora och skräp
Visa filmklippet (1:15 min) eller läs artikeln (2 min) om kossan Tora. Samtala med eleverna utifrån följande frågor:
- Vad tänker och känner när ni hör om Tora?
- Var ser ni mest skräp?
- Vad tror ni händer med det skräpet?
- Vem tror ni slänger mest skräp? Varför?
Gör en skräpkarta!
Gå på en klasspromenad i närmiljön runt skolgården och fotografera skräp. Be eleverna ta en närbild på skräpet och en bild där det framgår var skräpet ligger. Ett alternativ är att låta eleverna fotografera skräp på väg till eller från skolan.
Utrusta eleverna med påsar och handskar för att plocka upp skräpet.
När ni är tillbaka i klassrummet samtala om vilket skräp eleverna hittat och var de har hittat det.
Låt eleverna parvis skapa en karta, analog eller digital, genom att klippa och klistra in sina fotografier till ett collage.
Ställ ut elevernas arbeten!
Fundera tillsammans i klassen kring vem eller vilka som ska se elevernas bilder. Sprid utställningen på till exempel skolan, biblioteket eller i digitala kanaler. Varför inte skicka till kommunen?
Skräp leder till skräp!
Skräp är sådant som slängs på fel ställe, som tuggummi och godispapper på trottoaren eller aluminiumburkar och matförpackningar vid vägkanten. Undersökningar visar att där det redan är skräpigt slängs det ofta mer skräp.
Fundera tillsammans: Stämmer det att skräp leder till skräp utifrån det eleverna har hittat och fotograferat?
Arbeta vidare:
Nyckelord: skapande, collage, illustration, bild, aktivitet, skräp, sopor, avfall, återvinning, sortera, sopsortering.