Ämne: Ma, Idh
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-6
Material
Genomförande
Eleverna delas in i par och samlar ett antal naturföremål, till exempel stenar, kottar, pinnar eller annat. Båda ska ha en likadan uppsättning saker, till exempel fyra pinnar, tre stenar, en pinne och tre blad. Ju fler föremål desto svårare blir det.
Eleverna sätter sig med ryggarna mot varandra. Den ena lägger sedan en ”hemlig bild” med sina föremål. Den andre ska sedan steg för steg försöka lägga en likadan bild med hjälp av de muntliga instruktionerna som kamraten ger.
Varianter
Tips!
Ställ er i cirkel vid samlingar ute så att alla ser varandra och kan höra instruktioner och samtal.
Arbeta vidare och diskussion
Om eleverna fotograferar sina bilder kan de inomhus fortsätta att diskutera hur bilden ska kunna beskrivas på bästa sätt. De kan rita av bilden på rutat papper och göra en mer noggrann beskrivning av bilden med exakta mått där även koordinater finns med. Om de gör bilden mindre än verkligheten får de också en övning i att arbeta med skala.
© Robert Lättman-Masch och Mats Wejdmark, Nynäshamns Naturskola.
Nyckelord: instruktion, geometri, beskriva, förklara, lägesord, matte, skolgård, koordinatsystem, natur, utomhus.