Undersök naturen nära skolan
Kartlägg skolgården eller närområdet med "naturglasögon". Vad finns det för natur, träd, växter, insekter, fåglar och djur nära skolan? Finns det boplatser, mat och vatten för vilda djur och fåglar?
- Vår
- Sommar
- Höst
Material
- Illustration för inspiration: Hållbara skolan med gröna skolgården
- Inventeringsformulär för djur och växter
- Skrivplattor, pennor + eventuellt ritpapper
- Mobiler att fota med
- Valfritt: Illustrationer av djurspår - Vem har ätit här? och Vem har bajsat här?
- Valfritt: Böcker eller appar om svenska växter och djur
Insekter och groddjur:
Genomförande
Inled gärna med att sätta fart på nyfikenheten genom att prata tillsammans om bilden på skolan med den gröna skolgården. På bilden finns det gott om natur intill skolan, hur ser det ut hos er?
Dags att spana efter djur och växter i er närmiljö! Ge er ut tillsammans i storgrupp eller i mindre elevgrupper. Ta med kikare, lupp/förstoringsglas, något att fota med och skrivplatta med inventeringsformulär för djur och växter.
Fota eller rita av de olika fynden. På ritpappret kan eleverna också anteckna adjektiv som bäst beskriver varje fynd.
Tips! Det är extra intressant att undersöka skolgården eller närmiljön på våren eller precis innan eller efter sommarlovet.
Fortsättning: Planera ert Vilda grannar-arbete
Fundera på vad ni skulle kunna göra för att miljön nära skolan ska bli mer trivsam för vilda grannar. Ta hjälp av listan med förslag på projekt och planera in de projekt ni kommer fram till genom att skriva in dem i årshjulet.
Tips! Påbörja gärna en gemensam artbok som ni kan fylla på år för år. Gör en årlig kartläggning vid samma tidpunkt varje år för att kunna jämföra resultaten.
Skapa en naturstig
När ni undersökt naturen kan ni göra en naturstig på platsen. Med hjälp av elevernas skyltar och snitslar kan fler ta del av era fynd.
Bi-vänlig närmiljö?
Vet ni redan att ni vill göra projekt för bin och andra pollinatörer? Här finns tips på förkunskaper och en mall för att inventera skolgården eller närmiljön ur binas perspektiv: